Mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, kan jeg fornemme, at du er en rigtig omsorgsfuld og kærlig pige. Du bekymrer dig om din familie. Det er en rigtig god evne at have.

Men nogle gange kan det være rigtig hårdt, at tage ansvar for, at alle har det godt. Især når man selv er et barn, der skal have det godt. Det er faktisk dine forældres ansvar, at du har det godt. At du har været ked af det i tre år på grund af dine familie, er ikke okay.

Nogle gange kan det være svært for ens forældre at sørge for, at deres børn har det godt. Fordi de selv kan have det svært i en periode. Du skriver, at din mor har haft stress. Det er rigtig hårdt at have stress. Ofte tager det et stykke tid, før man får det bedre. Man har brug for at tænke meget på sig selv, og sige fra når man oplever stressen snige sig ind på en. Jeg tænker lidt, at det måske er derfor, din mor ikke har så meget overskud. Fordi en lang arbejdsdag stadig kan være lidt hårdt. Kan du mon følge mig? Du skriver, at du blev ked af at høre, at din mor går til psykolog. En psykolog kan hjælpe din mor med at få det bedre. Derfor tænker jeg, at det er en god ting, at din mor snakker med en psykolog. Giver det mon mening?

Du har brug for hyggelig tid med din mor og far. Og det er deres ansvar. Nogle gange hjælper det at skrive sine tanker ned i et brev. På den måde kan din mor og far læse hvordan du har det og tænke lidt over hvordan de kan gøre det bedre. Du kan måske vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig?

En måde hvor du kunne få hyggelig tid med din familie kunne være, at I aftalte et par gange om måneden, hvor I skulle lave noget hyggeligt sammen som en familie. I kunne spille et spil, se en film, tage ud og shoppe eller noget helt fjerde I kan lide at lave sammen. Hvis det er noget I har planlagt i god tid, kan din mor måske også bedre overskue det.

Du skriver, at din mor har foreslået, at du kunne snakke med jeres ven Søren om dine bekymringer. Nogle gange kan det faktisk være rigtig rart at tale med en anden voksen end sine forældre. En man stoler på. Måske er det ikke Søren, men en lærer, pædagog, moster eller en anden voksen du kunne snakke med. Jeg er sikker på, at det ikke vil ødelægge noget, at åbne op til en voksen du holder af, som du selv er bange for.

Til sidst er det vigtigt for mig at fortælle dig, at du er en rigtig god datter og søster. Det er tydeligt, at du vil din familie det godt. Men en pige på 12 år skal ikke have ansvaret for sine forældre og søster. Det er de voksnes ansvar.

Hvis du har brug for at tale mere med BørneTelefonen, er du altid velkommen til at ringe til os på nummeret 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. På den måde kan vi nogle gange komme med mere præcise forslag til din situation, og du kan fortælle os, om du kan bruge vores råd.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.