Brev
Mor
Hej. Jeg er meget ked af det for tiden jeg tænker hele tiden på min mor over at hun for tiden er alene mor til 3 børn fordi vores far har et arbejde hvor han skal rejse. Jeg er ked af det fordi mig og mine søskende vi skændes meget for tiden og jeg synes det er syndt for min mor fordi hun kæmper med mange ting for tiden og nogle gange finder jeg min mor der græder på sit sove værelse hvad skal jeg gøre for at opmuntre hende og gøre så hun ikke føler sig så alene?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år,
Det lyder slet ikke sjovt, at du og dine søskende skændes og du er så bekymret for din mor. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det.
Du skriver, at din mor for tiden er alenemor til 3 børn fordi din far rejser. Somme tider finder du hende grædende på værelset og derfor vil du gerne have hjælp til, hvordan du kan opmuntre hende, så hun ikke føler sig alene.
Jeg mærker din store kærlighed til din mor. Den lyser ud af dit brev. Du virker som en pige, der er god til at passe på sin familie.
Det er vigtigt for dig, at din mor har det godt. Derfor gør det dig også meget ked af det, når du mærker at hun kæmper med mange ting for tiden.
Det lyder hårdt, og det må føles rigtig tung for dig og dine søskende. Jeg kan forestille mig, at du måske også føler ansvar for dine søskende.
Det virker som om, at det hele er blevet for meget hjemme hos jer. Sådan er det nogle gange. Familier bliver pressede for eksempel fordi en far eller mor er væk.
Jeg bliver bekymret for dig og din familie, når jeg læser, hvordan I har det. Ens forældre må godt være kede af det, men hvis det varer meget lang tid, skal din familie have hjælp.
Du kan fortælle det til din mor.
Du kan starte med at fortælle din mor lidt om, hvordan du har det. Hvis hun reagerer på en måde, der hjælper dig, kan du fortælle lidt mere.
Det kan være, at du bliver overrasket. Måske magter hun mere end du tror, og kan ændre på nogle ting. Ellers er du nødt til at tale med andre voksne.
Du kan fortælle det til din lærer eller pædagog.
Det kan være en god idé at fortælle det til din lærer eller pædagog, fordi han eller hun måske allerede kender til din familie. Det kan gøre det lettere at få gode idéer til, hvad der kan gøres.
Måske kan det være svært at starte samtalen, men her er nogle idéer til, hvordan du kan fortælle det til din lærer eller pædagog.
Ring til os, når du har brug for det.
Hvis du ikke ved, hvem du kan tale med, har vi andre idéer, du kan prøve. Vi har åbent døgnet rundt – også om natten. Ring til os på 116111.
Lige nu er din familie presset, men det behøver ikke varer evigt. Med hjælp og støtte, tror jeg på, at din familie kan få det godt. Derfor må du heller ikke give op eller stoppe med at bede om hjælp. Det er den bedste måde at hjælpe din mor og søskende på lige nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen