Brev
Mobning
Hej
Jeg er en pige på 11 År
Jeg har det svært i min klasse til at falde ned og Følge Mig hjemme Men det følger jeg slet ikke hverdag
Jeg kommer i skole Bliver jeg mobbet Af en fra min klasse Som siger jeg er en løgner Og idiot Og Nar
Jeg ved Slet ikke Hvad Problemet Er
Men Ihvertifald Har jeg også Sagt det til mine forældre og Min lære uanset Om der Bliver gjordt Noget ved det Bliver Det ved og ved
Jeg er ved at Blive træt af det
Det har stået på ca. siden 2.klasse og nu går jeg så i 4.klasse
Og Den person Har så os Prøvet At mobbe mig med min far
Bare fordi jeg ik er normal Med forældre fordi min far sidder i fængsel
Så nu har jeg en Papfar Som Så hjælper lidt engang imellem
Men jeg vil ik være den der bliver mobbet
Ka I hjælpe mig ?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Jeg kan godt forstå, at du er træt af det. Sådan er der desværre mange børn, der har det. Og det er ikke OK.
Skolen skal være et rart sted at være. Og man skal være søde ved hinanden.
Jeg synes, det er rigtig flot, at du skriver herind for at få hjælp.
Det kan være rigtig svært at forstå, hvorfor nogen vælger at mobbe. Jeg tror faktisk heller ikke altid, at personen der mobber, selv ved det eller tænker over det. Men ofte, kan det være fordi, at fællesskabet og stemningen i klassen, ikke er så god. F.eks. når man kan finde på, at mobbe og kalde hinanden ubehagelige ting.
Så det er faktisk både den der bliver mobbet, og den der mobber, der har brug for hjælp. Den der mobber har brug for hjælp til at stoppe det.
For det skal stoppes. Mobning er på ingen måde ok.
Du skriver, at du har sagt det til dine forældre og din lærer. Det synes jeg er mega sejt!
Men jeg vil sige til dig, at du skal sige det til din lærer igen. Eller dine mor og papfar, skal hjælpe med at sige det. For læreren skal hjælpe dig. Han/hun skal hjælpe til, at der ikke er mobning i din klasse.
Du skal fortælle ham/hende, hvordan du har det i klassen og hvad det får dig til at føle. Du kan måske vise ham/hende brevet her?
Din lærer kan måske lave nogle forskellige øvelser med jer i klassen, som kan hjælpe med at stoppe mobningen.
Hvis ikke det hjælper, at sige det til din lærer, er det en mulighed, at din mor og papfar, kan tale med skolelederen på din skole om, hvordan det er for dig i klassen,
Du skriver, at din papfar hjælper dig lidt. Det lyder dejligt. Ville du mon kunne tale noget mere med ham, eller din mor, om det? Du kan jo også kunne vise ham/dem brevet her?
Du skriver, at du ikke vil være den der bliver mobbet. Det kan jeg virkelig godt forstå. Og det skal du heller ikke være. Det skal stoppes nu.
Du er så sej, at du spørger om hjælp til, hvordan det kan stoppe.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen