Brev
Mobbet grundet familien..
Kære BB
Jeg er en dreng på 11 år der har det meget svært i skolen.
Jeg bliver mobbet pågrund af min familie. Jeg har en anderledes familie, da mine forældre begge er fra Syrien. Men jeg er ikke.
Jeg bliver hele tiden kaldt F.eks. kaldt terriorist ellers så siger min klasse “Pas på! Nu kommer “Bombedrengen”. Jeg bliver kaldt disse ting hver dag.
Min familie ved ingen ting om det og jeg ved ikke om jeg skal fortælle det? For de kan føle at det er deres skyld…
Hvad kan jeg gøre for at de andre ikke mobber mig, og skal jeg snakke om det med mine forældre??
Håber i kan hjælpe!
Kærlig hilsen den mobbede dreng….
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år,
Det der sker i skolen er på ingen måde okay. Og det er ikke din skyld, at de andre siger de ting til dig. Og derfor er det rigtigt godt, at du tænker på at få hjælp til det.
Jeg forstår godt, at du kan tænke,  at dine forældre måske føler skyld. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at dine forældre ved hvordan du har det, så de kan hjælpe dig.
Hvis du er lidt i tvivl, om du har lyst til at sige det til dem, kunne du starte med at fortælle en lærer om de ting, de andre siger? Det kan ikke være sjovt at gå med de tanker alene, så jeg synes helt sikkert, at du skal fortælle det til en god lærer og dine forældre.
Din skole og lærerne skal hjælpe med at alle elever har det godt og trives. Det er en del af deres job. De skal hjælpe med at du og din klasse har det godt og er trygge ved at være i skolen. Derfor er det godt at sige det til de voksne, så de kan hjælpe.
Det ville være rigtigt godt, at din lærer tog fat i mobning og drillerier i klassen. Så klassen kan tale om tingene og finde ud af, hvordan man er en god kammerat. Det kan også være, at dine klassekammerater måske ikke helt ved så meget om terror og hvem der egentlig bomber ude i verden. Måske vil det også hjælpe, hvis din lærer fortalte lidt om det i en time?
Nogle gange kan man godt gå at være bange for det man ikke helt forstår eller kender særlig meget til. Defor er det godt at man får viden, så man ikke lader det gå ud over andre.
Jeg håber, at du får fortalt det videre til nogen, som kan hjælpe dig med at få det stoppet. Du kan måske vise dit brev, hvis det er svært at få sagt?
Hvis du har brug for at tale mere om, hvad du kan gøre, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Dine forældre kan ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 - det er gratis rådgivning.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen