Brev
Mit liv er jo nærmest en løgn
Hej med jer.
Jeg er en pige på 13 år og jeg har seriøst problem med at lyve, dels for mine forældre men også mine venner.
Alle har vel prøvet at lyve, men jeg har låget om noget helt vildt seriøst og stort.
Jeg kom til at sige min far havde kræft og alle tror på det. Jeg ved ikke hvordan det kom ud af min mund, men alle tror på det og ved det.
Det så dumt, for jeg frygter ikke andet end hvis der skulle komme en og spørge min far “er du okay” osv.
Jeg lyder sindssygt opmærksomhedskrævende, men jeg hader faktisk for meget opmærksomhed.
Jeg har ingen broplemer med min selvtillid og har masser af venner, så der er vel ingen grund til at jeg lyver?
Hvad skal jeg gøre?
Kh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Jeg synes at kunne læse i dit brev, at du har brugt lang tid på at tænke på det. Det er noget der fylder meget i din hverdag. Hvilket er forståeligt. Jeg forestiller mig, det måske kan føles som om du står i et hul og at hullet du står i bliver dybere og dybere, hver gang du får sagt en løgn? Mon du kan genkende dette? Så er det sejt at du nu råber op fra hullet og spørger om hjælp. Det kræver rigtig meget mod. Jeg ved det også kræver vilje til at ville ændre dit liv.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.  Og jeg synes bestemt ikke du lyder opmærksomhedskrævende.
Jeg har snakket med en del andre piger og drenge på din alder, hvor de også fortæller det at holde sig til sandheden kan være svært for dem. Nogle gør det for at finde ud af hvor meget man egentlig kunne lyve sig fra, andre gør det bare fordi de gerne vil være en del af fællesskabet, eller måske er det blevet en vane. Der er rigtig mange grunde til hvorfor man gør det.
Jeg tænker det er vigtigt at finde nogle måder så du ikke lyver lige så meget, overfor dine venner og familie.  Når man står nede i et hul, og ikke rigtig kan se lyset, eller kanten af hullet, så kan det være svært at forstille sig hvordan man kommer op. Men en af måderne er at begynde at putte jorden tilbage i hullet.
Altså du begynder at stoppe de løgne du har sat i gang.
En god idé er at starte med de små løgne, og starte med din familie. Fortælle dem hvad du har fortalt, som ikke er sandt. Din familie elsker dig uendeligt meget, og vil kunne hjælpe dig i at stoppe løgnene.
Nu ved jeg ikke hvem du er tættest med, men en rigtig god snak med enten din mor eller far, tænker jeg kan være en god ide. På den måde kan de også hjælpe dig, og måske komme med nogle ideer til hvordan du stopper. Samt hjælpe dig med at fylde jorden tilbage i hullet.
Du kan ændre på det der kommer til at ske i fremtiden, ved at ændre på det du gør nu. Med det mener jeg, hver gang du lyver, så skal du prøve at tage dig selv i det. Og stoppe dig selv, før du har sagt den færdig, og måske sige, nej, det var ikke rigtigt, nu skal du høre sandheden. Hvis du har fokus på det i en måneds tid, så er nu nok stoppet snart.
Jeg kan læse at du rigtig gerne vil have det ændret, og jeg er ikke i tvivl om at du med din viljestyrke kan få det stoppet.
Kærligste tanker
Børnetelefonen.