Brev
Mit liv er dårligt!!!
Hej jeg er 12 år gammel.
Og mine forældre har ikke været sammen, i over 6 år og min far har en kæreste og de er forlovet… Og jeg bryder mig ikke om hende, for hun skælder hele tiden mig og min bror ud, over de mindste ting fks. Da min min bror kom 3 min. Forsendt hjem fordi hans kæde var hoppet af og hun råbte helt vildt af ham. Det såre jo mit hjerte helt vildt, og både mig og min bror vil gerne flytte hjem til vores mor men det forstår vores far ikke. Jeg hat snakket med ham engang før med han forstod det ikke og jeg tør ikke snakke med ham igen for er bange for at han blir sur… jeg håber at i læser det, og vil hjælpe mig…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, at du skriver! Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, at din fars nye kæreste skælder meget ud. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe, så du kan blive gladere derhjemme igen.
Jeg hører fra mange andre børn og unge, at det kan være rigtig svært, når ens forældre er skilt, og når de får nye kærester. Det kan også tage lang tid at vænne sig til at bo sammen med en ny voksen. Jeg kan se, at det betyder meget for dig, at det skal være rart hjemme hos jer. Og jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, når din fars kæreste ofte skælder dig og din bror ud.
Du fortæller, at du allerede har snakket med din far. Det er virkelig flot! Men du følte dig ikke forstået og har ikke lyst til at snakke med ham igen. Jeg vil alligevel foreslå dig at snakke med din far igen, for nogle gange skal voksne høre det flere gange, før de helt forstår og kan hjælpe.
Siden du har været så god til at forklare, hvordan du har det, kan det måske være hjælpsomt at vise din far brevet her og mit svar. Måske kan du også aftale med din bror at snakke med jeres far sammen? Din far og hans nye kæreste har nemlig ansvar for, at I har det godt og føler jer trygge derhjemme.
Jeg ved ikke, om du altid har haft det sådan med din fars kæreste. Men det kan være en god idé at lave noget sammen, så I får gode oplevelser sammen som familie. Når man kender hinanden godt, er det nemlig sværere at blive sure på hinanden.
Jeg vil også foreslå dig at snakke med din mor og eventuelt vise hende brevet her, så hun kan hjælpe dig og din bror med at finde en løsning, så I ikke skal være kede af det hjemme ved din far.
Du skriver, at du og din bror gerne vil bo ved jeres mor, og at du har snakket med din far om det ønske. Hvis du ikke har snakket med din mor om det, vil jeg råde dig og din bror til at prøve at snakke med hende om muligheden for at bo hos hende.
Det er vigtigt at tænke på, at der kan være praktiske ting, som gør at dine forældre har aftalt, at du skal bo hos din far. Det kan fx handle om hvor de bor henne og hvor du går i skole.
Hvis du ikke er enig med dem om, hvor du skal bo, så har du det, som hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre om, hvor du skal bo. Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Men de skal lytte til dig, og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også  skrive et brev til Statsforvaltningen. Print siden, jeg har linket til ud. Udfyld den og put den i en kuvert. Uden på kuverten skriver du: Statsforvaltningen, Storetorv 10, 6200 Aabenraa. Husk at sætte et frimærke på brevet. Det kan være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med bruge din initiativret. Måske din mor eller en lærer på din skole?
Det er også muligt, at du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. Det kræver, at din far giver dig lov til det. En bisidder kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
Jeg håber på, at du kan bruge mine forslag, så du kan få det bedre derhjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen