Mit liv!

Hej jeg er en pige på 15 år, og jeg har haft mange familieproblemer.

Det har bare altid været sådan at min far er phykisk syg, og han bruger ofte vold når der ikke bliver gjort hvad der bliver sagt, eller faktisk uden at man har gjort ham noget, han bliver også meget hurtigt sur over intet sårn seriøst, han kommer måske i tanke om ting der sket i fortiden hvor han starter med at skændes om det, han starter diskussioner om noget fra fortiden og det ikke sket en enkelt gang men flere gange!!!, han har også slået mig flere gange, uden grund men hævn over for ting i fortiden, og min mor prøver alt for at vi har det godt, men der er ikke nogen der ved det kun vores familie og vores andre familiemedlemmer, og min mor og de andre fra min familie medlemmer siger at vi ikke må fortælle kommunen det eller noget lignenede da det ender med at vi bliver taget fra vores mor, og jeg elsker Min mor jeg vil seriøst ikke væk fra hende, men jeg vil seriøst ikke leve med min far mere, han er alt for voldig, altså han har kvælt mig et par gange og min mor var ikke hjemme og det væreste var at jeg sov, så vågnede jeg imens han kvælte mig!, og han boksede mig i ansigtet fire gange og trædte på mit ansigt og igen kan ikke leve med, jeg håber i kan komme med noget hjælp.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Det lyder godt nok ubehageligt, det som din far udsætter dig og familien for. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan leve med det mere. Det er nemlig overhovedet ikke i orden det han gør og helt ulovligt. Og det skal du heller ikke leve med.

Du har ret til at blive passet godt på derhjemme. Hvis dine forældre ikke kan det lige nu, har du ret til at få hjælp udefra, så du kan være tryg.

Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at skulle gå i imod det, som din mor og resten af din familie fortæller dig. Det er ikke nemt at stå alene med den beslutning. Og jeg kan også godt forstå, at du ikke har lyst til at komme væk fra din mor.

Du skal vide, at du på ingen måde svigter din mor eller nogen andre ved at søge om at få den hjælp, som du har brug for. Det er de voksne, der skal passe på dig.

Jeg kan læse, du føler din mor gør hvad hun kan for at passe på dig/jer, men samtidig er din mor også godt klar at det der sker i familien ikke er ok, siden hun fortæller, du ikke må sige noget til nogen, da kommunen så kommer indover. Hvis du har mod på det, kan du også foreslå din mor at kontakte vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, hvor hun kan få råd til, hvad hun som mor kan gøre, så I kan være trygge.

De voksne, der ved hvad din far gør, har faktisk pligt til at fortælle kommunen om det. Sådan er det for alle voksne. Derfor kan du også spørge en voksen uden for din familie om hjælp til at kontakte kommunen. De kan  lave en underretning til kommunen, som betyder, at de fortæller at du har brug for hjælp.

På kommunen skal de hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Det gør de ved at snakke med dig og med din familie. På den måde finder de en løsning, der hjælper hele familien. Hvis din far er psykisk syg, kan de måske også hjælpe ham, til at håndtere hans tilstand bedre.

Det kan være, at du er bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide? Du er måske bange for, at dine forældre bliver sure og din far bliver voldelig? Det kan du faktisk godt fortælle til kommunen. Så skal de finde en måde at passe på dig på, så der ikke sker dig noget.

Du har også ret til en bisidder, der kan gå med dig til møder på kommunen. Sådan en kan du få fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, der hjælper dig med at fortælle kommunen, hvordan du har det. Desuden kender bisidderen også til dine rettigheder og kan være en rigtig god støtte.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Det kan også være, at du ikke helt er klar til at skulle fortælle nogen om det endnu. Det er helt okay. Du kan fortælle om det, når du selv er klar. Du kan også ringe ind til os, hvis du har brug for at snakke lidt mere med en voksen, der ikke ved hvem du er. Så længe du er anonym, bliver der ikke sagt noget videre til nogen.

Det er så godt gået, at du har skrevet herind. Det kræver rigtig meget mod og styrke. Jeg kan læse i dit brev, at du godt selv kan mærke, at du ikke kan holde til at det fortsætter på den her måde. Jeg håber, at du kan få snakket mere om det med en voksen. Det kan også være en lærer eller en vens forældre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.