Misunder min lillesøster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 13 år,

Misundelse er en svær følelse. Alle er misundelige engang imellem. Men nogen gange kan misundelsen bide sig fast, og være svær at slippe af med.

Det lyder lidt som om, at du er blevet fanget i følelsen? Og samtidig er du i puberteten, hvor man pludselig bliver optaget af sin krop og udseende.

Det første jeg tænker er, at din søster er heldig at være født med træk, som omverdenen har besluttet er smukke.

Men bare fordi, du tænker, at hun er kønnere end mange andre piger, så betyder det IKKE, at du eller andre piger er grimme. Det er ret vigtigt at huske.

Uanset hvor smuk, sjov, klog, stærk, sød osv. man er, så vil der næsten altid være nogen, som man synes er smukkere, sjovere, klogere, stærkere, sødere osv., end en.

Hvis man hele tiden sammenligner sig med dem, så tror jeg at det kan blive meget trist.

Jeg forstår godt, at det kan være svært at have en søster, som man synes er meget smuk. Det tror jeg, at alle kan sætte sig ind i. For det kan være meget svært ikke at sammenligne sig med en, som man er meget tæt på.

Mit forslag er, at du prøver at tænke lidt anderledes om det. At du IKKE tænker, at du er grim og hun er smuk. Men i stedet tænker, at du selv er køn og at hun bare er heldig, at være kønnere end mange piger.

Der er helt sikkert også ting, som du kan eller noget du er, som hun ikke kan og ikke er helt lige så meget. Vi er alle forskellige, og vi kan forskellige ting. Heldigvis.

Du er noget ganske særligt, fordi ingen er som dig. Og i dit brev kan jeg se, at du er en meget klog og følsom pige, med masser af omsorg for din søster.

Nu, og i de næste år, vil du langsomt opdage alle de skønne og helt særlige ting, som gør dig til lige den du er!

Det hjælper tit, at tale med nogen man stoler på, om sin misundelse. Det kan nogle gange være som om, at misundelsen bliver lidt mindre.

Tror du, at du vil kunne tale med din mor om den misundelse du føler lige nu? Hvad tror du der ville ske, hvis du fortalte hende det? Og hun fx læste dit brev – og mit svar?

Tror du hun ville forstå, hvor svært det var? Og hjælpe dig med at se, hvor køn og skøn du selv er? Og hjælpe dig med, at blive glad for at være dig?

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget godt.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?