MISTER JEG MIN FAMILIE??!?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Sikke et kærligt brev, du har skrevet. Jeg tror, at både din mor og søster ville blive meget rørte, hvis de vidste, hvad det er for nogle tanker, du går med. Det viser virkelig, hvor meget du elsker din familie. Og de tanker, som du har, tror jeg ikke, du er alene med.

Når man er 14 år, er det helt almindeligt, at man kan skændes med ens forældre, så selvom du tænker, at din familie vil nyde at ”slippe” for skænderierne, så er det jo netop også dem, der viser, at du er ved at udvikle dig til et selvstændigt menneske med egne holdninger og værdier. Så selvom det også kan være hårdt at skændes, så er det altså helt almindeligt. Det gør det ikke altid nemmere, men måske er det også noget med at få talt sammen igen, når skænderiet har lagt sig. Det kan være at snakke om, hvordan I tackler uenigheder og finder det bedst mulige kompromis, hvis det er muligt?

På efterskolen sker der en masse ting, så selvom du er vant til at savne familien, så tror jeg ikke, du vil opleve savnet på helt samme måde. Og når du savner dem, imens du er afsted, så er det også ok. De andre på efterskolen kommer også til at savne deres familier i perioder. Jeg tænker, at savn og hjemve vil være gode emner, som kunne tages op på efterskolen, der er nemlig mange, som savner og får hjemve på et eller andet tidspunkt. Måske er der kontaktgrupper eller roomies som kunne være et trygt sted at tale om det?

Imens du er væk, vil din familie selvfølgelig også have deres hverdag, men faktisk tror jeg, at det er dem, der kommer til at savne dig mest. Du ved jo, hvordan deres hverdag ser ud derhjemme, så selvom du ikke er hjemme, kan du "følge" med.  Mens de ikke rigtig ved, hvordan din hverdag på efterskolen er. Og husk, at du kan tage hjem på weekend, når savnet bliver for stort. Nogen gange kan ens forhold bliver stærkere, når man er på fysisk afstand af hinanden. Måske kan du lægge mærke til, hvordan det bliver for jeres forhold.

Hvis du har mod på det, så synes jeg, du skal fortælle din familie om dine tanker. Måske endda vise dem dit brev herind, hvis du har lyst. Det kunne måske give anledning til en god snak. Det kan du jo overveje.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os BørneTelefonen igen på 116111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.