Brev
mistede min livsglæde
Hej brevkassen!
Jeg er altid blevet mobbet, men er ikke blevet mobbet i over 1 år. jeg er meget deprimeret for tiden, det har faktisk stået til i over to måneder da min farfar døde af kræft og han ar bare så sød og flink.
Stort set hver dag græder jeg. Hjælp jeg er træt af at være ked af det hele tiden.
Kh pige på 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Når en i  familien dør, kan man blive helt enormt ked af det og det kan fylde meget i lang tid. Det er godt du skriver herind om det.
Du skriver, at du gerne vil have hjælp, fordi du er ked af det hele tiden. Det kan jeg godt forstå, for det kan være så hårdt at være meget ked af det. Samtidig så er det at være ked af det, også en måde at du mærker, at du savner din farfar og sørger over at han er død.
Det er helt naturligt at blive meget ked af det, og det er forskelligt, hvor længe man er meget ked af det. Måske har du oplevet at være meget ked af det, og andre gange at kunne lave andre ting, hvor du ikke tænker så meget på din farfar? Hvad tænker du mon om det?
Jeg håber du taler med nogen om sorgen, og det at du bliver ked af det. Det kan være dine forældre eller måske dine bedsteforældre, eller andre som også kendte din farfar. Vil det ok for dig at tale med dine forældre om, at du er ked af det og græder næsten hver dag?
Jeg tænker, at det kan være en måde, hvor du kan komme ud med dine tanker og det kan være, de har gode råd til, hvad I samme kan gøre. Hvis det er lidt svært at sige til dine forældre eller bedsteforældre, har du måske et billede af din farfar, som du kavn vise og sige, at du er ked af det og savner ham?
En anden mulighed er også, at du skriver dagbog om alle dine følelser og tanker. Det kan også være tegninger, billeder eler andre ting, som kan hjælpe med at huske din farfar, og de gode ting der var. Det kan sommetider være en hjælp at få tankerne ned på papir og ud af hovedet. Hvad tænker du om det?
Måske kan du bruge vores ideer til, hvad man kan gøre når man har mistet en og er ked af det?  Det være at give sig selv lov til at holde en pause fra sorgen. For eksempel ved at ses med venner eller lave noget andet i fritiden. Du kan læse mere om det:
Det er så godt at høre, at du ikke længere bliver mobbet. Selvom man ikke bliver mobbet mere, kan det for nogen stadig ’sidde i en’. Derfor kan det stadig være rart at tale med andre. Hvis du har behov for at tale videre om, at du er ked af det og at du tidligere er blevet mobbet, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Det er smadder sejt, at du skriver herind om det. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.