Brev
Miste kontakten til min mormor?
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej Brevkassen
Min familie bor lidt forskellige steder i landet,
jeg har bl.a. Min mormor og hendes kæreste, som bor ca. Tre kvarter væk fra mig. Da jeg var lille havde jeg et fantastisk forhold til min mormor, og hun havde også et skønt forhold til resten af mine kusiner og fætre, plus min storebror (6 år ældre end mig).
For 2,5 siden fik min bror konstateret kræft, og for mig var dette selvfølgelig svært, samt for resten af min familie!
Igennem hele forløbet har min mormor bare slet ikke været der for mig, jeg forstår fuldt ud at det er min bror der er syg, og at hun skal støtte ham!
Fra start af dette sygdomsforløb har jeg næsten været usynlig for hende, sådan føler jeg ihvertfald, allerede fra da min bror bliver indlagt første gang uden at vi ved præcis hvad han fejler, og jeg derfor ringer til min mormor og spørger om hun ikke vil hente mig, så jeg kunne sove hos hende og være tryg.
Denne dag da jeg snakkede med hende, svarede hun om jeg ikke kunne tage hjem til min bedstemor, da det jo var lige så trygt. Denne episode ramte mig virkelig meget, og jeg endte selvfølgelig hos min bedstemor, hvilket har styrket min bedstemors og mit forhold helt vildt!
Men for mig var dette den første “afvisning” fra min mormor, og der har kun været flere igennem årene. Hun ringer ofte til min bror og høre hvordan han har det, sender ham penge, plus hun skriver ofte til min mor og spørger hvordan han har det, men mig spørger hun aldrig ind til.
Jeg har en gang i dette forløb oplevet at hun satte tid af til mig, hun tog mig med på storbystur og overnattede på hotel, samt shoppede. Dette var en skøn tur, og jeg blev så glad da hun endelig satte tid af til mig, men alligevel brugte hun det meste af tiden på og snakke om min bror…
Det er virkelig vigtigt for mig og pointere, at det ikke er fordi at jeg ikke ønsker at hun skal være bekymret osv over min bror, det er mere det at hun “glemmer” mig.
Jeg har haft snakket med min terapeut om det og hun siger at hun tror at min mormor er ved og miste mig helt, hvis hun ikke snart ser hendes fejltagelser.
Min mor har prøvet og snakke lidt med min mormor om hvordan jeg har det, men hun har ikke en fuld forståelse for det (altså min mormor).
Alle disse dårlige episoder, har ført til aftener hvor jeg bare har sat på mit værelse og grædt, fordi jeg føler mig forrådt, tilsidesat samt føler jeg at jeg har mistet min mormor.
Jeg har nok ærligt en inderlig vrede på hende, over alle disse episoder, og derfor har tanken om at droppe kontakten til hende også strejfet mig. Jeg har tænkt scenariet, omkring at droppe kontakt, igennem mange gange, men det er jo svært når man mødes til fødselsdage med familien, julefrokoster osv.
Jeg har haft snakket med mine forældre om dette, og de ved godt hvor meget det går mig på. De kan sagtens se hvad jeg mener, og har set hvordan hun har tilsidesat mig, men også De har svært ved og se hvad der kan gøres ved det andet end og snakke med hende (hvilket min mor jo har prøvet)
Jeg aner ærligt ikke hvad jeg skal gøre, jeg har overvejet at fortælle hende præcis hvordan jeg har det, men har virkelig ikke på fornemmelsen at hun vil forstå min situation.
Har I en ide til hvad jeg kan stille op?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for din brev! Det gik lige i hjertet på mig, og jeg kan sagtens forstå, hvorfor du kan føle det, som du gør lige nu. Det er helt tydeligt, det ikke handler om, at du ikke ønsker, din mormor skal bekymre sig om din bror. Men du savner din mormor, og du har også rigtig meget brug for hende. Du er jo også ked af det og er mærket af, din bror er syg.
Det lyder som om, du får rigtig god vejledning og støtte – både af dine forældre, af din bedstemor og hos din terapeut. Det er godt! Det virker også som om, din mor har prøvet at tale med din mormor, men at din mormor måske ikke helt formår at ændre på tingene. Det har helt sikkert ikke noget med dig at gøre. Når mennesker gennemgår svære ting, reagerer de på forskellige måder, og din mormor kan måske have rigtig svært ved at gøre så meget andet end at tænke på din bror, som er syg, lige nu.
Derfor er det ikke sikkert, en samtale med din mormor vil kunne ændre på den måde, din mormor er på lige nu. Men måske vil det være rart for dig at tage snakken med hende alligevel? Om ikke andet så for at få lettet hjertet. og fortælle, at du savner hende. Nogle gange kan dét i sig selv være rart. Der er også en lille chance for, at din mormor forstår det på en anden måde, når du selv fortæller hende det.
Noget, der måske også kan gøre det lidt lettere for din mormor at forstå, hvordan du har det, kan være, hvis du f.eks. foreslår noget konkret: At du f.eks. gerne vil have en ugentlig aftale med hende i et par timer, hvor I bare taler sammen eller hygger jer – bare jer to, og hvor I ikke snakker om din bror eller sygdom. Det kan I selvfølgelig stadig gøre på alle mulige andre tidspunkter – det er også vigtigt, I kan snakke sammen om dét. Men at I to har noget tid sammen, hvor det bare handler om jer, kunne være et konkret forslag, din mormor måske vil kunne forholde sig til. Og er det selvfølgelig også vigtigt, at du får sagt til din mormor, at du er glad for, hun er der for din bror, og at du selvfølgelig ønsker, at hun bliver ved med at være det – men hvis hun kan overskue det, har du også brug for hende. F.eks. et par timer om ugen. Jeg håber, det er et forslag, du har lyst til at gå videre med? Det lyder nemlig som om, du og din mormor har et helt særligt bånd.
Når et familiemedlem bliver syg, eller der opstår en anden form for krise, kan der være en form for ’undtagelsestilstand’, fordi der er noget stort og svært, alle skal forholde sig til. Man kan helt glemme at tænke på andet – og man kan glemme, hvordan man ellers plejer at være sammen og hvad, hvad man plejer at snakke om. I sådan nogle situationer kan det næsten være nødvendigt med nogle ret konkrete aftaler, så man netop husker sig selv og alle dem, der ikke er syge. Det er nemlig vigtigt, at der også er et lille rum til dem/jer i hverdagen.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, eller hvis du har brug for flere råd og idéer, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Jeg håber, svaret her har givet dig lyst til at snakke med din mormor – eller til at kontakte os og snakke om andre muligheder.
Jeg ønsker alt det bedste til dig og hele din familie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen