Brev
Mistanke om utro far
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej BørneTelefonen,
først vil jeg gerne takke jer for, at I vil give jer tid til at besvare breve samt hjælpe børn og unge. Jeg synes, at I gør et fantastisk stykke arbejde!
Så til mit problem: Jeg tror, at min far er min mor i utro. Længe har jeg tænkt på muligheden, men bare skubbet tanken i baghovedet. Så sent som i sidste uge, sagde min mor det samme. Altså hun var sikker på, at han har en anden.
I dag blev min mistanke så bare bekræftet. Jeg skulle hjælpe ham med noget på hans telefon, og han fik en besked fra en kvinde, jeg ikke kendte. Nysgerrigheden vandt, og jeg gik derind, selvom jeg ved det er forkert. Hun ønskede dog min far OG hans familie en glædelig jul, så hun ved godt, at han har en familie.
Jeg kiggede længere tilbage i historikken, og jeg kunne konstatere, at min far komplimenterer hende og skrev pæne ting om hende samt en masse hjerte-kysse emojis. Det er jo ikke ligefrem et tegn på utroskab, men han skriver ALDRIG sådan til min mor. ALDRIG!
Han skrev også, at det allerede var et år siden, at de havde mødtes (og jeg er sikker på, at det er i mellem en af mine fars venner). Jeg frygter, at mine forældre snart skal skilles, og han bare venter på, at jeg bliver rask
Mine forældres forhold er ikke så rosenrødt og romantisk, men ligefrem at være utro, synes jeg er ulækkert og uacceptabelt.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Måske bare glemme det, og så lad tiden gå. Det kan jo være, at far finder kærligheden i mor igen, når hverdagen går igang efter sygdommen.
Jeg har mistet meget for min far, og føler ikke ligefrem kærlighed for ham mere. Selvom han måske ikke har kysset/været i seng med hende/lignede, så synes jeg, at det er mærkeligt at skrive sådan noget. Min far ‘arbejder’ meget. Nogle gange ser jeg ham kun i 10 min om dagen, hvilket er for lidt. Når han så endelig er hjemme, sidder han og arbejder foran computeren.
Jeg mistænker ham for, at han så bare er sammen med hende. Jeg ved godt, at jeg ikke må lave en konklusion uden at kende bagtanken, men det er nærmest umuligt. Jeg føler virkelig, at jeg ikke kan stole på ham. Jeg er så vred og skuffet!
Godt nytår!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak, for dit brev og tak for dine dejlige ord til os. Det er dejligt at vide, at I kan bruge vores breve.
Det er rigtig trist at læse, at du på en måde er blevet rodet ind i dine forældres forhold. Det er der desværre flere og flere børn der bliver, når det også foregår på mobiler som ligger fremme. Jeg kan godt forstå, at du ikke kunne lade være med at kigge i din fars telefon, når nu det var så lige til. Samtidig har din mor også delt sin bekymring med dig, om din fars utroskab. Desværre har det også sat dig i en rigtig ubehagelig situation. Du fik måske bekræftet, hvad både du og din mor frygtede. Du fik i hvert fald set noget på din fars mobil, som du ikke har det godt med og er svært at finde rundt i.
Jeg tror, at du skal holde fast i, at det er en mistanke om utroskab. Det tænker jeg vil være den bedste måde at få talt om det, så du ikke går med mistanken alene som måske vokser og vokser, så det bliver svært at være tilskuer til.
Jeg tror, at det ville være en idé at skrive den samme besked til begge dine forældre. Måske kan du sende den, når de begge er hjemme -  du kan måske være på dit værelse eller hos en god voksen fra din familie når du sender den. I beskeden kan du skrive, hvad du har set (da du hjalp din far med mobilen), om din mistanke og hvad du frygter der nu vil ske. Du kan også skrive, at du har brug for ro og at dine forældre må snakke om det sammen, og blive klare på hvordan de ser på det. Du kan skrive, at du ikke vil blandes ind i samtalen med dem. At de skal være ok og så enige som muligt om det, de vil fortælle dig. På den måde tænker jeg, at du lader dine forældre tage ansvar for det, som de har gjort og sagt, og de kan få mulighed for at tale sammen om det og finde deres vej i det.  Det er selvfølgeligt helt op til dig, om du synes om mit forslag.
Hvis du tænker, at det er bedst for dig at tale med eller at skrive det til en af dine forældre først, eller du har tænkt på at gøre det på en helt tredje måde eller vælger ikke at sige noget, så skal du vælge det. Jeg tænker, det er vigtigt, at du får ro på i dette.
Du formulerer dig rigtig flot i brevet her og derfor tror jeg også at du kan skrive et rigtig godt brev eller besked til dine forældre. På den måde får du også fortalt dem alt hvad du vil, samtidig med at du undgår den svære samtale, til at starte med og dine forældre får mulighed for at tale med hinanden.
Du skriver at du er meget skuffet over og vred på din far. Det kan jeg godt forstå, men jeg tror også det er vigtigt at lade dine forældres problemer være deres. Jeg mener; det er ærgerligt, hvis din fars og mors forhold kommer til at gå ud over din og din fars relation. Og derfor håber jeg, at du også kan tage en god snak med din far. En snak hvor du også fortæller ham, at du savner ham derhjemme nu hvor han arbejder så meget.
Jeg forestiller mig, at når man går rundt med den viden du har og alle de følelser det medfører, er det også rart at tale med en voksen, der ikke er blandet ind i det. Det kunne eventuelt være din lærer eller en pædagog. Ellers vil jeg anbefale dig, at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111, der sidder voksne klar til at tale og lytte hver dag.
Jeg tænker også på at sygdommen nok har fyldt, men du skal vide, at det ikke er sygdommens skyld, at dine forældre ikke har det helt så godt sammen for tiden. Måske kan det også blive godt igen, når de får talt sammen, om deres forhold og jeres familieliv.
Jeg håber, at du kan få ro i sindet igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen