Mishandling

Hej BørneTelefonen

Jeg bliver ikke behandlet ordentligt derhjemme. Jeg får skæld ud hver dag også over ting som jeg slet ikke har gjort. Min mor har et yndlingsbarn som er min storesøster. Hun får hvad hun peger på, mens jeg går rundt og bliver trukket og revet i.

Og når mig og min lillesøster nogengange kommer op og toppes, så er det altid mig der får skylden, uanset om jeg har gjort noget eller ej. Hvis min anden storesøster som er autist slår mig, så er det også min skyld.

Og hvis jeg bare kommer til at smaske bare 1 sølle gang, så må jeg ikke få mere at spise. Jeg kan ikke holde ud længere at bo hjemme, og har flere gange bare overvejet at gå. Bare gå og ikke komme tilbage igen.

Mvh pige på 12

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Det lyder hårdt, at du ikke må få mere mad, hvis du bare smasker én gang. Det er svært helt at undgå at lave lyde, når man spiser. Forældre der trækker og river i deres børn, har brug for at stoppe op. Måske har de brug for at tænke lidt over, hvordan det føles at være dig.

Din familie har brug for at mærke, at du for tiden ikke har det godt i dit eget hjem. Du har ret til et trygt hjem, hvor dine forældre ikke river og trækker i dig. Du skriver, at din storesøster er autist og kommer til at slå. Jeg fornemmer, at mange ting i dit hjem giver dig lysten til at gå væk hjemmefra.

Hvor er det godt, at du mærker, at der skal ske ændringer og er parat til at gøre noget drastisk. For jeg har nogle ideer, der kræver lidt af dit mod og din handlekraft.

1) Du kan ringe til din kommunes anonyme rådgivning for børn og unge. De taler med mange unge –  og de kan også tale med dig om, hvordan du har det derhjemme; og hvilke muligheder kommunen har for at hjælpe dig og din familie. Rådgiveren, du taler med, har brug for at vide, at du faktisk overvejer at gå hjemmefra. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Hvis du ikke kan finde nummeret, kan vi hjælpe dig, når du ringer til os på 116 111.

2) Du kan kontakte Headspace.  Du kan her tale med den samme rådgiver i flere omgange. Når de ved lidt om dig og din familie, kan de komme med hjælpsomme forslag og ideer, du kan vælge imellem. Også her kan du være anonym. Jeg tror, at det vil være rart for dig at se lidt på mulighederne på deres hjemmeside.

3) Du kan ringe til os på Børnetelefonen. Så kan vi sammen tænke videre over, hvad du kan gøre, og hvem du kan tage fat i. Måske skal du tale med vores bisidder? Jeg lægger lige en video til dig, så du kan se, hvordan en af vores bisiddere ser ud: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Det kan sagtens være, at du skal prøve flere muligheder, før du får en hjælp, der passer til dig. Giv ikke op – men gå videre til en af de andre muligheder.

Nogle gange skal man prøve flere forskellige rådgivere og muligheder. Når du har prøvet noget af, kan det være, at du igen har brug for at tale med os. Måske fordi noget virkede på en anden måde, end du havde regnet med. Hvis det er sådan, skal du bare kontakte os igen. Så kan vi tale om, hvad du så kan gøre.

Det kan også virke godt at tage fat i nogle voksne tæt på dig.

Måske tænker du, at du ikke kender nogen nær dig, du kan fortælle det til. Men måske er der alligevel én – når du tænker nærmere over det. Det kan være en mormor, en faster, en nabo, eller en pædagog. Eller en helt anden.  De mennesker, der er tæt på dig, har brug for at vide, hvordan du egentlig har det derhjemme. De har brug for at vide, at der skal ske nogle forandringer, så du føler dig ‘set’ og ‘hørt’ derhjemme. Det er ikke i orden, at du bliver slået og revet i.

Du kan også skrive et brev, som du afleverer i stedet. Det er vigtigt, at du trænger igennem til nogen, så der kan ske nogle ændringer hjemme hos dig. Heldigvis er du god til at skrive; du formulerer dig klart, så man ikke er i tvivl om, hvad du mener. Jeg ved fra andre unge, at nogle voksne ‘hører’ bedre efter, når de modtager et brev eller en mail.

Jeg håber, at du bruger dit mod og din handlekraft til at prøve nogle af disse muligheder af, så du kan få hjælp.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.