Brev
MISBRUG AF STOREBROR
Kære BB,
jeg er en pige på 17 og har haft mens i 5 år nu.
Jeg har min storebror som gymnastiklærer på min skole lige pt da min rigtige gymnastiklærer er på barsel.
Min storebror er 19, og kigger tit lidt underligt på ham. Vi har altid haft et meget tæt forhold og kan faktisk snakke om alt og gør det stadig.
Jeg havde menstruation da vi havde idræt sidst, og spurgte ham om jeg godt måtte gå før ind, det fik jeg lov til og da klokken var 10:50 gik jeg ind i bad,(de andre kom ind 11:15).
Nogen bankede på døren og troede det var min bedste veninde, og hvid det ikke var så ville det jo bare være en af mine veninder, så sagde bare “kom ind” og tog et håndklæde rundt om mig.
Men det var min storebror og kiggede forvirret på ham og spurgte “hvorfor er du herinde?” Og han sagde “du holder bare kæft om de her okay?” Og kiggede bare underligt og forvirret på ham.
Og ja, så voldtog han mig..
Jeg håber rigtig meget at i kan hjælpe med den meget akavede stemning imellem os, please
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Det er godt, du har haft mod til at skrive herind, for det lyder som en meget ubehagelig situation, du er i. Det, som du har oplevet er meget krænkende, og det er noget, som du ikke skal stå alene med.
Jeg kan forestille mig, det må være meget svært for dig at tale om? Alligevel så tænker jeg, at det vil være godt, hvis du kan få fortalt det til nogen. Jeg ved ikke, hvordan du har det med dine forældre? Men hvis du kan fortælle det til dem, kan de hjælpe dig med, hvad der skal gøres.
Jeg tænker også, at du måske kan have brug for at tale med professionelle voksne, der kan hjælpe dig med at bearbejde oplevelsen. Hvis du synes, at det er for svært at fortælle det til dine forældre, kan du måske vise dem dit brev her og måske også mit svar?
Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie eller en helt anden, som du føler dig tryg ved – det er bare vigtigt at det er en du kan tale med.
Det din bror har gjort er meget ulovligt. Ligegyldigt hvad, så skal du vide, at det ikke er din skyld! Jeg ved, at mange der udsættes for voldtægt ofte går rundt med skyldfølelse, selvom det på ingen måde er deres skyld.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder nogle rigtig dygtige rådgivere, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer videre, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre. Dine forældre kan også ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor rådgiverne kan hjælpe dem med, hvad de kan gøre for at hjælpe dig og din bror.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen