Brev
mine tanker..
hejsa brevkassen.
jeg er en pige på 14 år, og har været meget i genmen med min familie og venner.
jeg er blevet sviget af min familie, da min far forlod der var jeg 5år. min mor gik min mor psykisk ned, og mine søster var et stort svin over for min mor,
hun brugte min mor og min mor var så langt nede at hun ikke havde mulighed for at være der, så min bror kunne formå at være en mor far og bror for mig, han har kunne været det fra da jeg var 5 til jeg var 14 år.
så mistede jeg min morfar i år 2014 som betød alt, og min farmor i år 2016, og de to betød virkelig meget for mig,
jeg er blevet mobbet igenmen hele min skolegang, har ikke haft særlig mange venner, der kunne lide mig som den jeg er/var.
jeg fik en kæreste i oktober som betød rigtigt meget for mig, min farmor døde i september, som var en stor del af min hverdag, men vi ikke sammen mer, (han slog op)
.. og ja min farfar han har lavet et (overgreb) på mig i en bil. der var en der ringede til mig i efteråret og jeg var hjemme hos min ex og spurgte ham om han kendte nummeret, men det gjorde han ikke så jeg tog den og det var min farfar, som spurgte om hvad jeg jeg skulle dagen efter (det var en torsdag) så jeg sagde jeg skulle i skole, om han ikke måtte hente mig efter skole, det måtte han da godt så jeg sagde jeg havde fri kl 14:00.
så ringde jeg til ham ved en 18 tiden, og spurgte om han ville hente mig, da min mor ikke kunne (han boede i en anden by), men det ville min farfar godt. men min ex sagde at jeg skulle tage toget, men nej for jeg stolte på ham, så han ville hente mig kl 20 hvor min ex sagde i 2 timer at jeg skulle tage toget, men kom derop og hvor jeg fik 20kr for at kunne komme hjem hvis han ikke kom derop,
så tog min kæreste hjem igen. og min farfar kom derop og vi kørte hjem mod mig, men spurgte om vi ikke skulle tage hjem til ham og tænkte det kan vi godt forså kunne jeg også få min halskæde, men ja han kørte forbi og ravede på mig i bilen, men han kom ned ved min mis… og ja spurgte om det ikke var dejlig, hvor jeg svaret nej, men han kørte ind til siden og spurgte om j´han måtte se mig i bh, hvor jeg svaret nej kør mig hjem nu. og ja det var det
men min far og mor stolte ikke på mig, og er meget slevskadende…
men ja har ikke rigtigt nogen grund til at være her mig føler!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, tak for mit brev.
Det er stærkt, at du har kunnet skrive alle dine tanker ned.
Jeg læser mig til, at du har oplevet mange svigt i dit liv. Når man har oplevet sådan nogle svære følelser, kan det være vanskeligt at lade andre komme tæt på én, og derfor synes jeg, at det er rigtig flot at du har turdet åbne dig op og have en kæreste. Jeg ved godt, at han nu er en ekskæreste, men det fortæller mig alligevel, at du har kunne stole på og holde af et andet menneske. Det er også godt, at du har din storebror, som støtter dig. Det virker som om, han er meget vigtig i dit liv, og jeg håber, at du fortsat kan læne dig opad ham.
I dit brev bliver jeg meget optaget af den episode, du nævner, omkring det seksuelle overgreb i bilen. Hvor var det godt, at du gjorde modstand og sagde NEJ. Mange der oplever at overgreb, kan blive så chokerede, at de ikke får sagt stop. Det at du får sagt fra, fortæller mig at du er en stærk og modig pige.
Du skriver, at din ekskæreste ikke syntes om, at du skal køre med din farfar. Havde din farfar mon været ubehagelig over for dig på andre tidspunkter, siden at din ekskæreste sagde sådan? Som du sikkert allerede ved, er det strafbart at forgribe sig på børn og unge, og det bør anmeldes til politiet. Det kan være rigtig hårdt at gøre alene. Jeg læser mig til, at du har forsøgt at fortælle dine forældre om episoden, men at de ikke stolede på dig. Du skal vide at vi her på BørneTelefonen tror på jer børn og unge, og vi gerne vil hjælpe. Jeg ved ikke, om du kender Børns Vilkårs bisidderkorps? En bisidder er en voksen, der kender den danske lovgivning, og som kan hjælpe dig med at tale med kommunen eller politiet. Bisidderordningen er gratis, og en bisidder vil støtte dig i at fortælle din historie. Jeg synes, du skal overveje, om det kunne være noget for dig. Du kan læse om bisidderordningen på https://bornetelefonen.dk/bisidder.
Det kan også være, at der er en anden voksen i dit liv for eksempel en lærer, en moster eller en anden du stoler på, som du kan tale med om de svære følelser og tanker. Jeg tænker i hvert fald, at du kæmper med alt for mange ting helt alene. Jeg ved det kræver mod at åbne sig op – men første skridt har du taget ved at finde modet til at skrive ind til mig.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen