mine tanker..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, tak for mit brev.

Det er stærkt, at du har kunnet skrive alle dine tanker ned.

Jeg læser mig til, at du har oplevet mange svigt i dit liv. Når man har oplevet sådan nogle svære følelser, kan det være vanskeligt at lade andre komme tæt på én, og derfor synes jeg, at det er rigtig flot at du har turdet åbne dig op og have en kæreste. Jeg ved godt, at han nu er en ekskæreste, men det fortæller mig alligevel, at du har kunne stole på og holde af et andet menneske. Det er også godt, at du har din storebror, som støtter dig. Det virker som om, han er meget vigtig i dit liv, og jeg håber, at du fortsat kan læne dig opad ham.

I dit brev bliver jeg meget optaget af den episode, du nævner, omkring det seksuelle overgreb i bilen. Hvor var det godt, at du gjorde modstand og sagde NEJ. Mange der oplever at overgreb, kan blive så chokerede, at de ikke får sagt stop. Det at du får sagt fra, fortæller mig at du er en stærk og modig pige.

Du skriver, at din ekskæreste ikke syntes om, at du skal køre med din farfar. Havde din farfar mon været ubehagelig over for dig på andre tidspunkter, siden at din ekskæreste sagde sådan? Som du sikkert allerede ved, er det strafbart at forgribe sig på børn og unge, og det bør anmeldes til politiet. Det kan være rigtig hårdt at gøre alene. Jeg læser mig til, at du har forsøgt at fortælle dine forældre om episoden, men at de ikke stolede på dig. Du skal vide at vi her på BørneTelefonen tror på jer børn og unge, og vi gerne vil hjælpe. Jeg ved ikke, om du kender Børns Vilkårs bisidderkorps? En bisidder er en voksen, der kender den danske lovgivning, og som kan hjælpe dig med at tale med kommunen eller politiet. Bisidderordningen er gratis, og en bisidder vil støtte dig i at fortælle din historie. Jeg synes, du skal overveje, om det kunne være noget for dig. Du kan læse om bisidderordningen på https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Det kan også være, at der er en anden voksen i dit liv for eksempel en lærer, en moster eller en anden du stoler på, som du kan tale med om de svære følelser og tanker. Jeg tænker i hvert fald, at du kæmper med alt for mange ting helt alene. Jeg ved det kræver mod at åbne sig op – men første skridt har du taget ved at finde modet til at skrive ind til mig.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.