Brev
Mine rettigheder angående plejefamilie??
Hej jeg er en pige på 14 år jeg vil gerne i plejefamilie, men hvad er mine rettigheder når jeg er 14 år?? Jeg går på privatskole og har to marsvin kommer jeg til at kunne gå på samme skole og får jeg lov til at beholde mine kæledyr?? Når der skal vælges plejefamilie hvordan blibmver det så gjort?? Har jeg mulighed for at vælge fra hvis det er en familie jeg ikke kan lide?? Og kan man komme ud af en dårlig plejefamilie??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du mon ønsker at komme i plejefamilie?
Så længe du er under 18 år, er det dine forældre, der har ansvaret for dig og bestemmer hvor du skal bo. Hvis du skal bo andre steder fx alene eller hos noget familie eller en veninde, er det dine forældre, der skal betale for det. Aftaler om skole og kæledyr skal i så aftale i fællesskab.
Hvis dine forældre ikke kan leve op til deres ansvar om at passe på dig og give dig tryghed og omsorg, måske fordi de slår, truer, ikke giver dig mad eller behandler dig ordentligt eller bringer dig i fare. Så kan kommunen bestemme, at det måske er bedst, at du bor et andet sted. Det kan fx være en plejefamilie eller på en døgninstitution. Det er op til kommunen at vurdere hvilken anbringelsessted, der egner sig bedst og kan lade sig gøre.
Med andre ord, så skal der være en alvorlig grund til at man skal i plejefamilie.
Mon du taler med nogen om, hvorfor du gerne vil i plejefamilie? Mon din familie kender de tanker? Jeg har snakket med mange unge, der har haft lyst til at få en ny familie, fordi de er blevet uvenner med deres forældre eller ikke synes de passer med deres familie. Mon det også er sådan for dig?
Mon det er noget du vil kunne tale med din familie om? Eller måske en anden sød voksen, du er tryg ved? Måske en i skolen?
Mange børn synes det hjælper at fortælle nogen om, hvad der går dem på. Det kan hjælpe på mange ting at sige det højt og få hjælp af en voksen til at finde en løsning.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen.
Det kan også være det allerede er afgjort hos kommunen at du skal i pleje? Så er det jeg har skrevet ovenover helt ved siden af. Som regel vil kommunen tage hensyn til at din hverdag bliver så stabil og genkendelig som mulig og at du kan beholde de betydningsfulde ting i dit liv. Du kan snakke med din sagsbehandler om at du gerne vil blive på din skole og beholde dine kæledyr.
Du har ret til at trives og blive passet på og være tryg i din plejefamilie. Hvis du ikke har det godt i din plejefamilie er det derfor vigtigt at du fortæller det til din sagsbehandler.
Du kan også få en voksen fra BørneTelefonen, der hjælper dig med at tale med kommunen og få sagt de ting du gerne vil sige. Det hedder en bisidder og er gratis. Du får en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen. Du kan se en lille film om det her.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål og at mit svar gav mening for dig. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen