Brev
Mine Problemer
Kære BørneBrevkassen. Tak for at I er her!
Jeg er virkelig glad for at I hjælper børn/unge som mig. Ellers ville en tredjedel af Danmarks ungdom være deprimerede (mere eller mindre…).
Jeg har flere problemer, så de står altså i tilfældig rækkefølge… Jeg er ved at gå i puberteten. Jeg har blandt andet fået hår ved skridtet og lidt under armene. Jeg onanerer en gang imellem, og fandt på den måde, for lidt under et år siden, ud af at mine køsorganer også er begyndt at producere sæd. Min stemme er også blevet lidt dybere og begyndt at knække lidt over. Og nu er den ret dyb, men kan altså stadig gå op i det høje leje, som jeg talte i før. Den kan tit ikke gå ned i det dybe leje, men eftersom jeg tror, at min familie og klassekammerater tror, at min stemme er gået i overgang, prøver jeg at holde den nede i det dybe. Jeg har ikke lyst til at ‘skuffe’ dem… Men jeg er bange for, at jeg bare er lidt hæs (hvilket jeg tit er), og at min stemme i virkeligheden ikke er gået i overgang, men bare er lidt dyb på grund af lidt ondt i halsen. Er min stemme gået i overgang, tror du (selvom du ikke kan høre den..) Og hvis den ikke er, hvordan skal jeg så fortælle mine forældre det?
Min familie flytter meget. Det her er den fjerde skole jeg har gået på, og her skal jeg endda kun være et år, før vi flytter igen. Jeg har svært ved at nå at få venner på så kort tid, og er også ret dårlig socialt. Jeg har aldrig rigtigt haft nogen venner, bortset fra i børnehaven (og vuggestuen..), og så et par i min anden skole (den skole jeg har gået længst på). Jeg er lidt underlig… Jeg vil gerne have mange venner, men vil ikke være ‘populær’. Måske fordi at alle dem der er ‘populære’ (i følge mig) altid skal være på en bestemt måde. Det vil for drenge sige stærk, god til sport, højtråbende, en der ikke laver sine lektier o.s.v…. (det gælder selvfølgelig ikke altid). Jeg kunne egentlig måske godt være blevet det – jeg er ret høj, er lidt muskuløs (men meget tynd) og kan løbe ret stærkt. Men jeg vil bare ikke. Af en eller anden grund vil jeg hellere være den stille type, der ikke laver andet end at læse (jeg elsker bøger), læse og atter læse. Jeg har det egentligt fint nok med min rolle i klassen, bortset fra at jeg ikke har nogen venner. Hvad skal jeg så gøre?
Jeg er forelsket for anden gang. Det er typisk mig at når jeg kun skal være et sted i lidt tid, så får jeg selvfølgelig et eller andet ‘anker’, der gør at jeg bliver nødt til at blive der. Men hun er bare så smuk… Og så er hun også lidt ‘udenfor’, sådan en der læser meget, ligesom mig. Men det er ikke derfor, jeg godt kan lide hende. Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er sådan, men hver gang hun siger noget, glemmer jeg at høre efter. Det er lidt pinligt. Især når vi skal arbejde i grupper. Det er som om jeg forsvinder ind i en anden verden. Ligesom den jeg er i, når jeg læser. Nå, undskyld…
Tilbage til emnet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er enormt genert, selvom jeg ingen tegn viser på det (rødmer ikke – eller altså, siden jeg ikke har gjort noget, ved jeg det jo ikke – eller noget, jeg tør bare slet ikke tale med hende). Min første forelskelse var lige sådan. Jeg gik på det tidspunkt i fjerde klasse, og var forelsket i hende i halvandet år (selv da jeg var ude at rejse, og ovre på en anden skole), til sjette (som jeg nu går i), men jeg fik aldrig nogensinde, overhovedet talt med hende. Så, igen er mit spørgsmål: Hvad skal jeg gøre?
Igen tak for, at I er her.
Jeg håber I vil svare på mine spørgsmål
– En dreng
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 12 år.
Mange tak for dine søde ord til BørneBrevkassen og dit brev til brevkassen, hvor er det bare godt du skriver herind og beder om råd til de ting du går og tænker på. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.
Pubertet og stemme: Du fortæller at du er ved at gå i puberteten og at din krop er i gang med at udvikle sig fra dreng til ung mand og at du overvejer om din stemme er gået i overgang eller ej. Du skriver at du er bange for at skuffe folk hvis ikke den er gået i overgang endnu og spørger om du skal tale med dine forældre om det. Når man som dreng går i puberteten vokser strubehovedet og bliver kraftigere og længere og det betyder at stemmen går i overgang og skifter fra lys til mørkere. Den fysiske udvikling af strubehovedet gør derudover, at mange drenge får den bule midt på halsen, der kaldes adamsæblet. Udfra det du beskriver om at din stemme er ret dyb ind i mellem, så tænker jeg at den nok er gået i overgang.
Måske kan du også tale med din far omkring dine tanker omkring det med stemmen. Hvis det er lidt svært at få startet samtalen med din far, så kan du måske spørge ham om han vil fortælle lidt om sine erfaringer med da hans stemme skiftede til et mørkere toneleje, da han var ung. Måske kan du være heldig at få startet en snak om det på den måde, hvor du så kan spørge ham om de ting du tænker over med stemmen?
Det er også en mulighed at du tager en snak med sundhedsplejersken på din skole, hun ved en masse om udvikling og også omkring det at stemmen går i overgang. En ting er sikkert, uanset om den hæse stemme lige nu måske skyldes lidt ondt i halsen, så kan du være helt rolig, din stemme, skal nok gå i overgang på et tidspunkt.
Flytning og venner: Nu ved jeg ikke hvorfor du og dine forældre flytter så ofte, men jeg kan godt forstå at det føles lidt svært med venskaber, hvis man flytter skole ofte. Jeg synes dog samtidig at jeg kan læse ud fra dit brev, at du klarer dig ret godt alligevel og at du har det ok med den rolle du har fået i din nye klasse. Du skriver at du havde et par enkelte venner på den skole hvor du var længst, men at du aldrig rigtigt har haft mange venner, men godt kunne tænke dig det.
Umiddelbart tænker jeg at man godt kan have mange venner uden at være "populær" på den måde du beskriver, hvor man ikke skal lave lektier, råbe højt og være på en måde som du ikke har lyst til. Er der nogle af dine klassekammerater der deler dine interesser - fx for læsning? For så er det måske blandt dem du skal finde dine venner og ikke blandt den gruppe, hvor det mest handler om at råbe højt. Ud fra det du beskriver om dig selv, så tænker jeg at du faktisk har et meget godt selvværd og godt ved at du er noget værd og at der ikke er noget galt i at være den stille type.
Jeg synes det lyder helt fantastisk at du elsker at læse og at du kan forsvinde ind i en helt anden verden når du læser, hvor må det bare skønt at have det sådan med bøger.
Du skriver at du skal flytte igen om et år allerede og jeg kan godt forstå, at det måske påvirker din lyst til at skabe nye venskaber, da det så kan blive hårdt når du skal flytte fra dem. Heldigvis er der jo Internet og mobiltelefon i dag, så måske vil du godt kunne holde kontakten med klassekammeraterne selv når du er flyttet igen? Der er også nogen der finder venner udenfor klassen fx i parallelklassen eller andre klassetrin eller via fritidsaktiviteter eller foreningsarbejde, så du kan overveje om der er nogle steder i din by, hvor det ville være godt for dig at møde nye mulige venner.
En ide kan også være at tage en snak med dine forældre og fortælle dem, hvordan det påvirker det, at I er nødsaget til at flytte så ofte. Det er ikke sikkert, det står til at ændre, men det kan være rart at have nogle tæt på at dele ens tanker med, hvad tænker du om det?
Forelskelse og generthed: Jeg synes du beskriver din forelskelse meget fint og jeg er imponeret over hvor meget du tænker over tingene, fx dine overvejelser omkring at du ubevidst søger "et anker" der gør at det bliver svært at rejse igen.
Jeg synes hun lyder rigtig skøn, hende den smukke pige fra klassen som du er forelsket i. Jeg ved, at du bestemt ikke er den eneste der oplever, at blive helt handlingslammet og genert pga forelskelse. Du spørger hvad du skal gøre og jeg tænker det vil være oplagt, at bruge jeres fælles interesse for bøger til at komme i kontakt med hende. Måske kunne du tilbyde hende at låne en god bog du har læst (hvis I læser samme slags bøger) eller hvis du ikke helt er modig nok til det endnu, så kan du måske starte med at spørge hende om små ting som: "hvad var det vi skulle læse til i morgen" eller "ved du hvad klokken er" - og så sige hendes navn efter sætningen, så hun føler at det er hende personligt du spørger.
Du kan også prøve at se om du kan få øjenkontakt med hende og sende hende et lille smil og se om hun smiler tilbage.
Der er også nogen, der har held med at give små komplimenter, dvs sige noget pænt om hende til hende. Det kunne være hvis du kan se hun er blevet klippet, hvis hun har sat håret på en flot måde eller hvis hun har fået ny skoletaske eller sådan noget. Så ved hun at du lægger mærke til hende og jeg gætter på at hun vil blive glad for et kompliment.
Inden du taler med hende eller giver hende et kompliment, så kan du styrke dig selv ved at prøve at huske på noget godt omkring dig selv. "Jeg er en sød og rolig fyr og de fleste piger kan lide at få komplimenter" eller "Jeg ved at den bog jeg anbefaler hende er rigtig god, måske vil hun også synes det". Nogen oplever at den slags små pep-talk til sig selv hjælper, så de bliver lidt mindre nervøse og generte når de skal kaste sig ud i noget nyt og udfordrende.  Hvis det ikke lige går første gang, så prøv igen - det er helt normalt lige at skulle samle sig mod til når det handler om at kontakte en man er forelsket i.
Jeg håber du kan bruge mine svar og at du har mod på at prøve nogle af rådene.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen