Brev
Mine plejeforældre skændes HELE TIDEN
Hej!
Jeg er en pige på 15 år, og som titlen fortæller så skændes mine plejeforældre HELE TIDEN! Der går seriøst ikke én dag, uden mindst et skænderi, og det er over de mest latterlige og små ting. Det kan f.eks være hvor gryderne skal være, hvor man kan finde diverse ting i butikken eller så små ting som hvor man har lagt sin trøje!! Det er forfærdelig hele tiden at skulle høre på det. Det er altid min plejefar der bliver mega sur på min plejemor, og her i går skete der det at jeg inde fra mit værelse kunne høre dem skændes på grund af noget med en dør, og det endte ud i at min plejefar truede med at blive skilt, og det var forfærdeligt at hører på! Jeg blev mega ked af det! Og siden at jeg allerede HAR oplevet nok, nu hvor jeg ikke engang kan blive passet af mine rigtige forældre, så er det sygt at jeg oven i købet her ikke kan blive fri!
Kærlig hilsen, pige med problemer..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Når der er mange skænderier i et hjem, påvirker det ikke kun dem, der skændes. Men det påvirker alle i hjemmet. Derfor kan jeg sagtens forstå, at dine plejeforældres mange skænderier også påvirker dig. Jeg synes, det er urimeligt, at du skal høre på alle deres skænderier. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan skænderierne kan stoppe eller i hvert fald blive meget sjældnere.
Nogle gange kan man godt komme til at sige ting i et skænderi, som man egentlig ikke mener. Jeg kan forestille mig, at det ikke var noget, din plejefar mente, da han i et skænderi sagde, at han ville skilles.
Som du selv skriver i dit brev, er de fleste skænderier mellem dine plejeforældre over meget små ting. Det lyder lidt som om, at skænderierne er blevet en ”vane” – noget som dine plejeforældre bare gør. Og hvor de desværre kommer til at glemme, at du også bliver påvirket af skænderierne.
Jeg kan forestille mig, at dine plejeforældre slet ikke tænker på, at deres skænderier kan ramme dig ekstra hårdt. Måske har du tidligere oplevet mange skænderier i hjemmet. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at dine plejeforældre får at vide, hvordan du har det med alle deres skænderier.
Måske kunne du vise dit brev her til brevkassen til dine plejeforældre – måske sammen med mit svar? I brevet fortæller du nemlig på en rigtig god måde, hvordan det påvirker dig. Og samtidig fortæller du også meget fint at deres skænderier tit er om ting, der ikke er så vigtige. Og måske kunne det få dine plejeforældre til at overveje det hele en ekstra gang, før de begynder at skændes?
Du kan selvfølgelig også fortælle det direkte til dine plejeforældre, hvis du er mere til det? Eller måske kunne du få hjælp af en god lærer i skolen eller en anden voksen til at snakke med dine plejeforældre?
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Jeg håber, at du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg både tror og håber på, at dine plejeforældre vil skændes meget mindre, når de får at vide, hvordan du har det med deres skænderier. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen