Brev
Mine forældres forventning
Jeg er en pige på fjorten der er begyndt at få karakterer i skolen.
Jeg har altid været god i skolen og ligger generelt lidt over middel.
Jeg er den førstefødte og mine forældre forventer alt for meget af mig.
Jeg fik et dårligt standpunkt og var bange for at vise det.
Hver enkel lektie jeg laver, tjekker og kritiserer de.
Jeg er træt af det, og bryder snart sammen.
Jeg er begyndt at droppe lektier bare fordi jeg ikke føler mig god nok.
Mine forældre bliver sure på mig hver gang jeg får 7.
Jeg får det dårligt hver gang jeg får syv. Jeg fik to 7-taller i tysk og nu lærer mine forældre mig tysk i fritiden.
Min lillebror forventer de ikke noget som helst af, og har ham generelt i længere snor.
Er det normalt at ens forældre forventer meget af en?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du føler at dine forældre forventer meget af dig - og måske endda også lidt for meget. Og jeg tror, at du kan have ret i dine tanker om, at du er deres førstefødte barn og det derfor bliver dig, der ligesom må bane vejen for dig og din bror.
Det at kunne gå i skole og få en uddannelse, er en børnerettighed, som er muliggjort her i Danmark. Folkeskolen er for alle og derefter skal børnene/de unge selv være med til at vælge deres egen vej videre i livet.
At dine forældre har store forventninger til dig, kan være et tegn på, at de gerne vil give dig de bedste muligheder for at få en god uddannelse - at du kan blive lige præcis dét, som du allerhelst vil være. Jeg tror, at man mange forældre ønsker det for deres børn. Men nogle gange kan forældrenes ønsker, komme til at fylde lidt for meget i forhold til barnets/den unges.
Det er en balance mellem, at forældre er med til at påvirke deres barn i en bestemt retning, samtidig med at barnet også gerne selv vil være med til at vælge, hvad der føles rigtigt. Nogle gange kan forældre godt glemme, at børn også lærer ved at gøre deres egne erfaringer.
Umiddelbart tror jeg, at dine forældre bare gerne vil gøre det bedste for dig. Men det er samtidig vigtigt, at de også husker på, at der er mange andre ting, som giver livet værdi; for eksempel fritidsinteresser, familie, venner og kærlighed.
Derfor synes jeg, at du skal prøve at snakke med dine forældre om de forventninger, som du føler, at de har til dig. Selv om man måske skulle tro, at dine forældre var bevidste om det - så er det ikke sikkert, at de tænker over, hvor meget det egentlig betyder for dig, at de har så store forventninger. Derfor er det vigtigt at få sat ord på over for dem.
Det kan nogle gange være svært at sige til ens forældre, at man måske ikke bryder sig om den måde, de gør tingene på. Derfor kan det for nogle være hjælpsomt, at skrive et brev til dem først. Det kan være en god måde, at starte en samtale på, for så har de haft mulighed for at forberede sig og tænke lidt over det, som du gerne vil sige til dem.
En anden mulighed kan være, at din lærer kan hjælpe dig med at sige det. Nogle gange kan det være rart, at få støtte og opbakning fra dem, som faktisk er medansvarlige for din undervisning og læring. De kan måske være med til at berolige dine forældre ved at fortælle dem, at du nok skal nå at lære alt det, du skal kunne inden du afslutter Folkeskolen.
Jeg håber, at I får en rigtig god snak og jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen