Brev
Mine forældre vil ikke have mig
Hej,
jeg er en pige på 15 år og mine forældre kan ikke lide mig.
Jeg ved godt, at der sikkert er mange teenager der siger det. Men jeg tror virkelig det her er noget andet.
Mig og mine forældre skændes dagligt, og det ender altid med, at det er mig der græder.
De siger de ikke vil have mig, og at jeg skal forsvinde. Måske er det bare hårde ord fordi vi skændes, men hvis de siger det vær gang, kan de så mene det?
Vær gang jeg tror, at de vil sige undskyld truer de med deres ægteskab, og at det er min skyld.
De truer også med mim svømning(og det skal lige siges, at jeg svømmer op til ti gange om ugen, og at det er hele mit liv).
Jeg tror virkligt, at hvis de tager det fra mig, kommer jeg ud i druk og stoffer. Jeg tror svømning er det eneste der holder mig fra det, og det vil de tage fra mig.
Vi skændes virkeligt meget, og alle mine veninder har det godt med deres familier, men ikke mig.
Jeg har en tvilling, hun er den førstefødte, og jeg har altid troet at hun er deres yndlings. For de skændes aldrig med hende, kun meget få gange.
Vær gang vi skændes hopper hun på mine forældres side, og jeg sidder tilbage og kan gøre intet. For hvis jeg siger noget hårdt til dem for jeg bare mere skæld ud.
Det her er stået på i mere end to år, men der er blevet rigtigt slemt her på det sidste. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Mine forældre kan ikke se de selv gør noget forkert, det er altid kun mig.
Hvis de siger undskyld, kommer der bare et nyt skænderi i morgen.
Hvad skal jeg gøre? Og er det overhovedet et problem?
Kh- mig der gør alt forkert.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Du spørger om, det, du skriver, overhovedet er et problem. Det synes jeg helt bestemt, det er, og jeg læser også dit brev, som at det er et problem for dig, at du ikke føler dig godt tilpas og anerkendt derhjemme.
Først vil jeg sige til dig, at det ALDRIG kan blive dit ansvar, hvordan dine forældres ægteskab er. Det må de selv tage ansvar for og få voksen hjælp til at ordne, hvis det ikke fungerer. Det er, som om dine forældre ikke ved, hvordan de skal håndtere de konflikter, der er hjemme hos jer.
Det er dejligt at læse, du er glad for din svømning og, at det er der, du lader op til at kunne være derhjemme. Ved din forældre godt, hvor svært det er for dig lige nu? Jeg tænker, at det er vigtigt, at dine forældre ved, hvad alle de konflikter gør ved dig, for at de kan ændre på det. Kunne du snakke med dem på en god dag, hvor I ikke har haft konflikt og fortælle, hvordan du har det? Dit brev til os og svaret kunne du bruge som en støtte. Du kunne også vise det til dem. Det kan også være, at du får skrevet et brev som er til dine forældre. Et brev hvor du fortæller dem, hvordan du har det og det du håber på kan blive bedre og spørg dem om, hvordan de kan hjælpe dig med at få det godt - hvad det I sammen skal gøre på måder, der er gode for dig. Lad dem læse dit brev, måske mens du ikke er der og bed dem om tænke det godt igennem inden I snakker sammen. Hvordan vil det mon være hjemme hos jer?
Det kan også være, at det er for meget for dig alene at snakke med dem. Har du en lærer på din skole, som du kunne bede om hjælp til at snakke med dine forældre? Så I sammen kunne lægge en plan for, hvordan I er sammen i jeres familie, og hvad der er voksen ansvar. Måske kan dine lærere også mærke på dig, at du ikke har det helt godt derhjemme - men, det er lettere for din lærer at hjælpe dig, hvis du selv har mod på at snakke om det eller måske bruge intra og skrive det.
Du kunne også opfordre dine forældre til at ringe til Forældretelefonen på 3555 5557. Her er der en rådgiver, der kan tale med dem om, hvordan de bedst løser konflikter uden straf og skyld hjemme hos jer.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor vi er klar til at snakke eller skrive med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.