Mine forældre tager mine penge

Hej

Jeg skriver herind, da mine forældre på det sidste har tager mine egne penge fra min bankkonto som “straf”, når jeg åbentbart ikke har opført mig ordentligt.

Har de ret til det?

Hver måned får jeg et antal kroner ind på min egen konto, men mine forældre kan bare lige pludselig finde på at tage f.eks 300kr for mig, hvis jeg ikke holdet en aftale.

Det er jo ikke fair tænker jeg, da jeg er 15 år.
Hvad tænker i?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev. Supergodt, at du har skrevet. Det lyder bestemt ikke fair, det som dine forældre gør. Jeg forstår godt, at du føler dig uretfærdig behandlet.

Det første, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, at du og dine forældre har haft en del konflikter. I har ikke fundet en god måde at løse dem på. Så vælger dine forældre at straffe dig ved at tage dine penge.

Tit kan forældre finde på at gøre sådanne ting, fordi de ikke kan finde en måde at få den unge til at forstå. Kunne det være sådan, det er hjemme hos dig…..? Lige meget hvad, er det ikke i orden at løs konflikter som forældre på den måde.

Du spørger, om dine forældre har ret til at tage af dine penge. Og det må de desværre godt, når du er under 18. Der er ikke nogen regel eller lov, der beskytter dig mod det. Men jeg synes ligesom du, at det er en rigtig dårlig ide.

Jeg tænker, at du og dine forældre har brug for at finde ud af, hvordan I er sammen som familie, når der er konflikt. Det bedste er, hvis I kan snakke jer frem til en forståelse for hinanden. Det er ikke sikkert, at du kan få det, som du vil. Men det er vigtigt, at du bliver hørt.

Det er dine forældres ansvar at skabe sådan et hjem. Det lyder til at være svært for dem lige nu. Kunne du måske hjælpe dem lidt ved igen at snakke med dem om, hvordan du har det med deres måde med bare at tage dine penge. Fortæl dem, at det gør dig utryg, og at de overskrider din grænse.

Hvis du ikke orker selv at snakke med dem. Kender du så en lærer, en anden voksen i familien, eller en helt anden, der kunne hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Jeg ved godt, at det kan være møgsvært, at tage hul på sådan en snak. Du kunne bruge dit brev og svaret til os, som en støtte.

Hvis det er svært for dig at få startet samtalen, så kan du også skrive et brev til dine forældre. Du kan måske bruge vores side: Guide: skriv det til nogen.

Måske kan du også give din forældre nummeret til ForældreTelefonen, som er 35555557. Her kan de få hjælp og gode råd til jeres familie omkring konflikter.

Håber, du kan bruge svaret. Ved godt, at det ikke helt løser dit problem. Men jeg håber, du holder fast i dit mod til at  få hjælp.

Du kan også starte med at ringe til BørnetTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.