Mine forældre slår og skal skilles

Hej min far og mor er sindssyge de skændes
Og slår min mor råber ring
Min far er ked af det han græder over penge

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Det lyder ikke særlig rart og trygt, at være hjemme hos dig. Jeg kan godt forstå, hvis du har det svært og har brug for lidt hjælp.

Det er ikke rart når ens forældre skændes. Ens hjem skal være dér, hvor man føler sig sikker. Dine forældre har ansvar for, at du har det godt. De må ikke slå dig eller hianden.  Ingen må ikke slå.

Du skal derfor vælge en voksen, du kan sige det til. Den voksne skal hjælpe dig, så det ikke sker igen.

Den voksne skal også sørge for, at du får hjælp til de tanker, følelser og den tunge klump i maven, du sikkert har lige nu.

Jeg har talt med andre børn, der er blevet slået af deres forældre. Eller som oplever, at de voksne slår hinanden.

Derfor er det meget vigtigt, at der er nogen, der ved hvordan du har det. Det er det første vi skal finde. En voksen du kan snakke med.

Her er et par ideér til, hvem du kan snakke med:

  • En voksen henne på din skole?
  • En pædagog eller en sød lærer? Måske du har en yndlings lærer, der kunne være god at snakke med?
  • Mon du har en onkel eller en tante, du kan tage en snak med?
  • Eller en vens mor eller far?
  • Det kan også være din sundhedsplejerske?

Uanset hvad du har gjort eller ikke har gjort, så har du IKKE gjort noget forkert. Det er ikke dig, der er forkert. Det er ulovligt at slå. Det er din mors og fars ansvar, at passe på dig. Du skal ikke passe på dine forældre.

Hvis de voksne ikke helt ved, hvordan de bedst hjælper dig, så må de meget gerne ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57.

Det er så godt, at du har skrevet til os. Du har taget første skridt til at få hjælp. Du fortjener at blive passet godt på.

Derfor, brug det mod, du også brugte, da du skulle skrive hertil, og fortæl det til en voksen, du kender.

Du må meget gerne ringe til os på 116111, hvis du får brug for at snakke om det og brug for mere hjælp. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Jeg sender dig et stort kram.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.