Brev
Mine forældre skændes virkelig tit
Hej Brevkassen.
Jeg skriver fordi, at jeg tit oplever mine forældre skændes, og jeg kan simpelthent ikke holde ud at høre på det.
Jeg ved, at det er normalt at forældre skændes nu og da – det kan ikke undgåes, men jeg synes bare det sker ofte med mine forældre.
De kan komme op og skændes over det mindste, og kan nærmest aldrig snakke om noget seriøst, uden at de begynder at skændes.
Det er tit at min mor brokker sig over min fars opførsel over for hende. Jeg kan faktisk godt følge hende i det, for han snakker tit utroligt nedladende til hende, og får det til at lyde som om hun er dum – især når vi har besøg af nogen (familie, mine forældres, venner osv.) Jeg kan mærke det går hende på, og hører tit at det er det, de snakker om. Jeg kan høre, hun bliver ked af det, og somme tider at hun også græder. Et par gange har jeg også hørt hende sige, og hun ikke kan klare det længere..
Men de skændes også om andre ting, ja, som sagt de mindste ting, som hvad vi skal have til aftensmad, at hun mener noget, han ikke gør, og det er bare så træls at høre på.
Min mor har faktisk spurgt mig nogle gange, om jeg synes, de diskuterer/skændes tit, hvor jeg så har sagt ja, og har sagt at det er pisse irriterende at høre på. Men så har hun bare sagt, at det er noget forældre gør.
Jeg ved bare at mange fra min klasses forældre fx. ikke skændes så meget som mine, og ser tit deres forældre gå hånd i hånd, hvor mine forældre ikke gør sådan noget, og der er nærmest dårlig stemning mellem dem, hvilket jo påvirker min bror og jeg.
Dog tror jeg ikke på, at de skal/kommer til at blive skilt, for jeg tror virkelig ikke, at de heller ville kunne undvære hinanden.
Men har I/du nogle gode råd, for det har plaget mig i et stykke tid, og gør mig ked af det.
Hilsen mig..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Hvor er du god til at skrive og sætte ord på det, som mange ikke tør sige højt; nemlig hvor hårdt det kan være at stå midt i forældrenes skænderier.
Det er aldrig barnets skyld, når forældrene skændes - det er en konflikt mellem de voksne. Nogle gange kan det være svært for de voksne at udskyde et skænderi og så sker det, at bølgerne går højt - også selv om der er børn tilstede.
Det bedste ville være, hvis forældrene kunne vente eller havde mulighed for at gå et andet sted hen, når de havde behov for at diskutere.
Børn føler sig nemlig mest trygge, når forældrene har det godt. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes, at det ikke er til at holde ud at høre på, og at du bliver ked af det, når dine forældre skændes. Dine forældre har brug for at vide, hvad det gør ved dig, når de skændes så meget. Sådan at de måske også kan få gjort noget ved grunden til, at de har mange konflikter.
Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre om det. At dine forældre forstår, hvad det gør ved dig: at du føler der er en dårlig stemning, at det er træls at høre på og at du faktisk bliver ked af det. Og ikke mindst, at det påvirker du og din brors trivsel.
Hvis du synes, at det er svært at få det sagt til dem, kan du overveje at skrive dem et brev. Jeg kan se, at du er rigtig god til at beskrive din situation; dine tanker og følelser. Det gode ved et brev er, at du får mulighed for at sige alt, hvad du har på hjertet - uden at blive afbrudt.
En anden mulighed kunne være, at du snakkede med en anden voksen i dit liv, som du har tillid til - en som også kender dine forældre. Han eller hun vil kunne tage en snak med dine forældre om, hvad det gør ved dig, når de skændes så meget.
Jeg håber meget, at du får taget hul på snakken - enten med dine forældre eller en anden voksen.
De bedste ønsker fra
BørneTelefonen