Brev
Mine forældre lytter ikke til mig..
Hej, jeg er en pige på 14. Jeg elsker min familie, hvis man kan kalde det en familie. Jeg har aldrig skændet med mine forældre, men de få uger her har været et mareridt. Jeg har været syg og derfor ikke været i skole. Men jeg er syg, mine forældre stoler ikke på mig og tror jeg lyver og det sårer mit hjerte. jeg græder..
Jeg er snart ikke sikker på om de virkelig elsker mig mere, der viser det i hvert fald ikke. jeg har ikke snakket stødene eller grimt til mine forældre, men de nedgør mig altid og siger det er min fejl alt sammen Hvorfor lytter de aldrig til hvad jeg siger? Hvorfor har de aldrig tid til mig og siger at jeg skaber problemer? Det går virkelig ondt. og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. ;-(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Tusind tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet ind til BørneBrevkassen, for det lyder som om, du har det svært lige nu.
Der er mange på din alder, der skændes med deres forældre, og som sikkert kan genkende det, du beskriver, men måske er det første gang, du rigtig oplever det? Du skriver i hvert fald, at du aldrig har skændtes med dine forældre, men at det har været inden for de sidste uger, hvor du har været syg. Samtidig skriver du, at de aldrig lytter til, hvad du siger, og altid nedgør dig og siger det er din fejl alt sammen. Det lyder ikke rart, og jeg kan godt forstå, du bliver ked af det. Du spørger til, hvad du kan gøre...
Det lyder som om det lige nu er rigtig svært at tale med dine forældre, men jeg tænker, det kunne være en god ide at prøve at fortælle, hvordan du går og har det, hvis du har mod på det? Måske du kunne vise dem det brev, du har skrevet til os og måske vores svar? Det kan være et godt udgangspunkt for, at I kan få talt stille og roligt om det, du er ked af. Har du mon mod på det? Dine forældre er måske også kede af, at I skændes... og måske vil de faktisk gerne vil lytte til dig, hvis I taler stille og roligt sammen? Tror du, du tør vise dem dit brev til BørneBrevkassen som jo meget fint fotæller, hvordan du har det?
Det kan selvfølgelig være svært for dig at tale med dine forældre, da de er en del af det, der gør dig ked af det... Hvis du har det sådan, så kan der måske være andre voksne, du kan søge hjælp og støtte hos? Det kan være et andet familiemedlem, en nabo eller en voksen på din skole? En du kan tale med og fortælle om det, der er svært, og som måske kan hjælpe dig videre.
Du skriver, at du er syg og har været det i få uger. Er alt mon ok?... jeg tænker, at du måske bør tale med din læge, hvis det står på meget længere. Umiddelbart er det længe at være syg, og måske du kan få noget hjælp hos din læge.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og tale med rådgiverne der. De er gode til at lytte.
Jeg håber, du finder hjælp.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.