Brev
Mine forældre har sex
Kære børnetelefonen,
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg hørte for et stykke tid side mine forældre have sex. Jeg læste nogle andre breve som handlede lidt om det sammen og der skrev i at man skulle sige det til sine forældre.
Jeg havde svært ved at sige det til min mor, men jeg fik det gjort og hun sagde det var meget modigt af mig.
Jeg syntes bare ikke det hjalp, for jeg sover foefrdeligt hver nat fordi jeg er bange for at høre dem igen.
Jeg har prøvet at gå tidligere i seng, men så vågner jeg op 23-23:30 hvor de stadig er vågne og så har jeg det svært ved at falde i søvn igen fordi jeg er bange for at høre dem have sex.
Jeg har også prøvet at tage ørepropper i for at jeg ikke skulle være bange for at høre det. Men min krop ryster bare ved tanken om at de har sex. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg har prøvet alt jeg kan komme på, men jeg er så bange og bekymret at jeg ikke får sovet.
Jeg håber det giver mening og at i har tid til at svare.
Kærlig hilsen en meget træt og forvirret pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er da ret stærkt at du fik sagt det til din mor. Og hvor er det bare godt, at din mor kunne se, at det krævede mod af dig. Det lyder til at du har det godt derhjemme, og er ok med at sige ting, der også er svære at få sagt.
Jeg forstår godt, at hvis du tænker, at du ikke behøver lytte med på, at andre har sex, selv om sex er en naturlig ting imellem personer, som elsker hinanden.
Det tyder på, at dine forældre tager hensyn til dig, når du ikke har hørt dem siden - men bekymringen for at høre dem igen forstyrrer dig, lyder det til. Og det er godt, at du også vil gøre noget ved det.
Jeg tænker ikke, vi skal bede dine forældre lade være med at have sex. Alle mulige tanker, om alt muligt, kan forstyrrer os i at falde i søvn. Lige nu er det tanker om, at du kan høre, at dine forældre har sex, lyder det til.
Jeg foreslår, at du taler med din mor igen og at I sammen finder på nye idéer til at hjælpe dit hoved og din krop med at finde ro til at falde i søvn. Måske vil rolig musik i ørerne - hovedtelefonener være en hjælp til at få ro.
Jeg tænker på, om du måske kunne flytte til et andet værelse i jeres bolig, hvis der er mulighed for dette. At I lukker dørene til værelserne. At du kan skrive en sms, hvis du kan høre dem, så du ikke går og skal samle mod til det. Det kan være, at I har andre forslag?
Jeg tænker på, om det kunne være en hjælp for dig at skrive dine tanker ned, når de fylder inden i dit hoved. Og måske snakke med din mor om dem? I kan måske sammen finde på andre idéer end dem, jeg nævner her.
Jeg håber, du får en god snak med din mor igen. Det tænker jeg vil være rigtig godt for jer-
Kærlig hilsen
BørneTelefonen