Brev
Mine forældre har ikke tid til mig.
Mine forældre tænker mere på de små end mig, og hver gang jeg siger noget så siger de bare “hold kæft” eller slår mig. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev hvor du fortæller, at dine forældre tænker mere på de små end på dig og at de slår dig eller beder dig om at holde kæft, når du siger noget.
Det er vigtigt for mig, at fortælle dig, at det dine forældre gør på ingen måde er okay. I Danmark er det ulovligt at slå sine børn, og så er det helt ligegyldigt, hvad der er grunden til det. Jeg ved, at der er mange af de børn og unge, som bliver slået af deres forældre, der føler at det på en eller anden måde er deres egen skyld, men det er det altså ikke. Det dine forældre gør er både forkert og ulovligt og på ingen måde din skyld.
Jeg tænker, det vil være godt for dig, at snakke med en voksen om de ting du oplever derhjemme. Kender du en voksen, som du synes er god at snakke med, og som du stoler på? Det kan for eksempel være en bedstemor, din klasselærer eller måske en venindes mor..?
Måske tænker du nu, at du synes det er svært at skulle fortælle om, og det kan jeg godt forstå, og jeg synes faktisk, det er rigtig flot af dig, at du har skrevet herind og fortalt om det. Måske det kan være en hjælp at skrive et brev i stedet for. På den måde har du tid og ro til at formulere det, som du gerne vil uden at blive afbrudt, hvad tænker du om det?
Det kan også være, at du ikke lige synes, du har en voksen som du kan snakke med, så er du meget velkommen til at ringe ind til vores søde rådgivere på BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe derind.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.