Brev
Mine forældre hader mig
Kære BørneTelefonen,
jeg har aldrig haft et godt forhold med min far men jeg følte aldrig det var et problem fordi jeg havde min mor.
Jeg har altid følt at hun var der for mig og altid ville være der lige meget hvad. Men nu er jeg bleven i tvivl om hun overhovedet elsker mig. Jeg føler ikke hun forstår mig og hun prøver ikke engang. Jeg går på efterskole så jeg er ikke hjemme så tit, men de få gange jeg er sammen med mine forældre ender vi altid med at blive uvenner. Min mor svarer ikke mine beskeder og tager den næsten aldrig når jeg ringer.
Når vi så endelig snakker sammen er hun anklagende og sur og siger nogle ting som gør mig rigtig ked af det. Jeg prøver virkelig at være sød fordi jeg gerne vil kunne have det godt med hende igen. Men hun gør det så svært fordi hun tror hun ved bedre og er ligeglad med hvordan jeg har det. Hun har flere gange sagt at jeg er 15 års spild af hendes liv, at jeg ødelægger alt for hende, at hun aldrig vil se mig igen og at hun hader mig. Når min far bliver sur på mig påvirker det mig ikke så meget fordi jeg egentlig er ret ligeglad med hvad han mener om mig. Han har aldrig været der for mig. Han ved intet om mig.
Men der er ingen andre der kan måle sig med min mor. Hun er den jeg elsker mere end noget andet. Jeg håber selvfølgelig inderst inde at hun vil mig det bedste men det føler jeg ikke hun udviser. Når jeg fortæller hende jeg er ked af det eller har det svært siger hun altid at jeg skaber problemer ud af ingenting. Jeg føler hun burde være den der trøster mig og prøver at hjælpe mig med at få det bedre men hun hører ikke hvad jeg siger.
Sidst jeg snakkede med hende gjorde hun det meget klart at hun ikke har lyst til jeg er en del af hendes liv mere. Hvis hun bliver ved med at behandle mig sådan gider jeg hellere ikke at blive ved med at gøre en indsats for vores forhold, men lige nu vil jeg egentlig bare have min mor tilbage. Jeg vil kunne komme hjem når jeg har lyst. Jeg vil kunne snakke med mine forældre uden de skal begynde at smide ting efter mig. Jeg vil have at de forstår de skal have respekt for mig.
Der er nogle vildt søde voksne hernede som jeg kan snakke med, men det er bare ikke det samme. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre når hun ikke vil snakke med mig eller se på mig. Jeg har gået til psykolog og familieterapeut men jeg føler bare der er intet der hjælper. Jeg er begyndt at bryde sammen hele tiden fordi jeg er så ked af det. Jeg ved ikke engang om jeg vil være på efterskolen mere. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak fordi du skriver og fortæller om det, der er svært.
Når jeg læser dit brev, er det første jeg tænker: Hvor har du bare en stor kærlighed til din mor.
Hvor gør du meget for at gøre hende glad. Jeg beundrer dig for dit ønske og vilje til at kæmpe for jeres forhold. Jeg håber din mor ved, hvor meget du elsker hende, og hvor meget hun betyder for dig.
Hvorfor mon din mor er så vred på dig? Hvorfor prøver hun at skubbe dig væk? Er der sket noget i din mors liv, som gør, at hun pludselig opfører sig anderledes?
Du fortæller at du tidligere har gået til psykolog og familie terapeut. Måske din mor har været sådan i mange år?
Jeg kan høre, at der er nogle vildt søde voksne på din efterskole. Måske du kunne prøve at tale med dem om det?. Jeg tænker, at du sikkert allerede har talt med dem. Men måske de ikke har forstået alvoren i det, du fortæller? Og derfor har de måske heller ikke tænkt videre over, hvordan de kan hjælpe dig ?
Hvad hvis du sagde til dem:’Jeg har noget, som er så svært for mig. Og jeg har brug for jeres hjælp.’ Og måske vise dem dit brev og mit svar. Tror du, det vil gøre en forskel?
Jeg kan se af dit brev, at jeres familie engang har været i familie-terapi. Jeg forestiller mig, at det er kommunen, der gav jer et tilbud om familie-terapi. Måske kender kommunen allerede lidt til jeres familie?
Uanset hvad, så kan du ringe til ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune. Du kan i første omgang tale uforpligtende med dem om, hvordan, de kan hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan blive ved. For nogle unge i din situation, kan det være bedst at bo et andet sted  – og så komme på besøg hjemme hos mor og far. Det er vigtigt, at du fortæller de ting, som du har fortalt mig: At din mor og far smider ting efter dig. At de siger ting til dig, der gør meget ondt…og måske også andre ting?
Du har mulighed for at tale med en bisidder. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som (blandt andet) kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig, om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Ja, du skal i hvert fald have hjælp af en voksen. Jeg kan høre, at du gør SÅ meget, for at få et godt og kærligt forhold til din mor. Men det er ikke dit ansvar, at I har det godt sammen. Hvis din mor og far ikke kan overskue at være gode forældre lige nu (og det lyder ikke sådan, når de kaster med ting og ignorerer dig) – så  skal og vil kommunen hjælpe dig.
Du er også velkommen til at ringe til os på 116 111, og så kan vi sammen tale det igennem og finde ud af, hvad der videre skal ske. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig og sidder klar ved telefonen og på chat.
Du har helt ret i, at du skal have et hjem, hvor du føler dig velkommen. Nogle forældre, der er der for dig, og kan rumme, at du nogle gange siger eller gør ting, som de ikke forstår. Eller ikke er enige i. Og forældre som krammer dig og giver dig oplevelsen af, at du er værd at elske. For det er du. Det skal du ikke være i tvivl om.
På Børneportalen https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/ og Red Barnet https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/boerns-rettigheder-mellemtrin/#mrew4ndk kan du læse mere om dine rettigheder. Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen, hvis du vil vide mere. Se også BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/rettigheder/  Så du kan se, at de ønsker og behov, du har, er så rimelige og almindelige – at der er lavet love om det. Jeg tænker, at det måske kan være rart for dig at vide.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.