Mine forældre hader mig!

Hej
Jeg er en pige på 13 år. Mine forældre gider aldrig at have mig med ud af huset, fx. en dag skulle min mor og far og lille bror i biografen og jeg måtte ikke komme med! Jeg blev rigtig ked af det og overvejede at begå selvmord, for jeg føler ikke at de elsker mig!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 årTak for dit brev, hvor du fortæller, at dine forældre ikke vil have dig med ud af huset. Jeg synes, det er modigt af dig at skrive til BørneBrevkassen, for det kan være svært at fortælle andre, hvis man fx føler at ens forældre ikke elsker en...
Det er min erfaring, at langt de fleste forældre elsker deres børn. Derfor tror jeg også, at dine forældre elsker dig, selvom de måske ikke har formået at få dig til at føle sådan.
Her i brevet nævner du et eksempel på en situation, hvor du ikke måtte komme med i biografen. Jeg kender ikke de tanker, der lå bag den beslutning, men jeg tænker, at der kan være forskellige forklaringer på, hvorfor de valgte at tage alene af sted med din lillebror. (Og at det ikke behøver at handle om, at de ikke vil have dig med ud af huset..?)
Måske har han haft et svært i en periode og havde brug for lidt alenetid med dem? Måske ville han gerne se en film, som de ikke troede var noget for dig? Eller måske går de rundt og forestiller sig, at fordi du nu er teenager, så har du ikke lyst til lige så meget opmærksomhed fra dem som før i tiden..? Der kan let opstå misforståelser, som kan gøre en meget ked af det - og jeg tror, det ville være godt, hvis du kunne få opklaret, om du har ret i din frygt!
Jeg kan jo ikke vide det, men jeg gætter på, det vil komme meget bag på dine forældre, hvis du fortæller dem, at du tror, de ikke elsker dig. Jeg ved, det kan være svært at tage mod til sig og få sagt sådanne ting til sine forældre, men jeg tror, det vil være godt for jer alle sammen, hvis I kunne få snakket om, hvordan du har det, og hvordan du oplever dem som forældre... Mon du kan finde mod til det?
Hvis ikke du tør sige det til dem (eller evt. vise dem dit korte og præcise brev) så kunne du måske i stedet sige det til en af dine bedsteforældre (hvis du stadig har dem) eller til en af dine lærere og bede ham eller hende om at hjælpe dig med at få snakket med dine forældre..?
Hvis du har brug for nogle forslag til, hvordan du mere præcist skal gribe det an, så kunne det måske være en ide at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tage en snak med rådgiveren om det? I hvert fald er du meget velkommen til at kontakte os.Kærligst fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.