Mine forældre forstår mig ikke og de siger onde ting

Hej, jeg er en pige på 13 år.
Mine forældre forstår mig ikke og de siger alt mulige onde ting som for mig til at føle mig alene. Når de siger, så er min lillebror der ikke. Så han høre det ikke. Lige siden jeg blev født, har jeg ikke kunnet sove godt nok. Nu er jeg 13 år, og jeg sover stadig ikke godt. Til sidst ender det faktisk med, at jeg står i døråbningen, og bare kigger på mine forældre ind til de opdager mig. Når de opdager mig, siger de: “Skrid ind i seng, og sluk dog lyset. Nu!”.

Jeg har heller ingen venner eller veninder i skolen sådan rigtigt. Hvis jeg spøger om jeg må gå sammen med dem i skolen, så kan jeg måske spøger 3 gange, men får stadig ikke noget svar. Til sidst går jeg bare min vej og ender i et sort hjørne af tomhed.

Nogen gange siger mine forældre også: “Hun er syg i hovedet!” og så siger jeg at jeg godt kan høre det, og så siger de at det også er meningen… Jeg er også talblind, så jeg ved ingen gang hvad 45 gange 20 er, det kan jeg ikke en gang i hovedet. Hvad er der galt med mig? Hjælp!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det lyder til at være rigtig svært for dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når dine forældre taler sådan til dig. Det må være hårdt for dig, når du ikke kan sove og ikke får talt med dine forældre om det.

Kan det mon være en mulighed for dig at fortælle dem, at du bliver ked af det, når du har svært med at sove..? Måske kan alene det, at du får talt med dem om det, gøre at det bliver lettere for dig at falde roligt i søvn...

Jeg vil også foreslå dig den mulighed, at du kunne tale med skolens sundhedsplejerske. Det kunne være en god ide både at fortælle om dine søvnproblemer, men også fortælle om hvordan dine forældre taler til dig. Sundhedsplejersker er ofte rigtig gode til at lytte til problemerne, og ofte kan de også hjælpe med at få talt med forældrene om tingene.

Jeg tænker også, at det måske kan være en god ide for dig, at tale med en af dine lærere... Det kunne være den lærer, du føler dig mest tryg ved. Jeg ved jo ikke, om du kan få hjælp hjemme til dine lektier, men hvis du har svært ved dine skoleting og ikke rigtigt føler dig tilpas i din klasse, kan din lærer måske hjælpe. Det kan også være, at din lærer kan hjælpe dig med, hvordan du bedst kan takle dine problemer omkring dine klassekammerater. På nogle skoler har de ordninger med lektiehjælp og træning af de ting, der er svære - måske kunne det være noget for dig?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe, og der sidder søde rådgivere klar til at lytte til dig.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.