Brev
Mine forældre forstår mg ikke
jeg er en pige på 14 år som har problemer med mine forældre.
føler ikke de forstår mig, og de forstår heller ikke jeg ikke gider bruge mine weekender sammen med dem mere. og jeg hellere vil være sammen med mine venner.
jeg bruger tid i hverdagene med dem sådan de ikke føler jeg glemmer dem.
Tog en snak med dem her den anden dag, hvor jeg fortalte dem hvordan jeg havde det. og det endte bare vi stod og råbte af hinanden.
synes ikke rigtig jeg kan komme igennem til dem hvad jeg føler.
selvfølgelig vil jeg gerne være sammen med dem, men lige nu har jeg brug for at være sammen med mine venner.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det ærgerligt. Du tog et godt initiativ med hensyn til at tale med dine forældre om, hvordan du har det – og så endte det desværre med, at I råbte ad hinanden.
Gad vide om dine forældre har det lidt, lige som du har det? At I hver især synes, I ikke kan komme igennem med, hvad I føler? Hvad tænker du mon om det?
Du gennemgår en kæmpe udvikling både fysisk og mentalt de næste år og det er helt naturligt, at du i den forbindelse orienterer dig væk fra dine forældre og hen imod dine venner.
Selv om du er i gang med at gøre dig fri af dine forældre, er I stadig vigtige for hinanden. Dét kan jeg høre, du er klar over og at du viser det ved, at du er sammen med dine forældre i hverdagene.
Har du måske nogle idéer til, hvad dine forældre tænker om, at du hellere vil være sammen med dine venner i weekenden?
Er de mon bekymrede for, hvad du laver? Om du er sammen med nogle, som er gode for dig? Om du drikker alkohol? Om du laver ballade? Om du kan komme i knibe? Eller andre ting, hvor det handler om, at de ikke kan passe godt på dig?
Det er helt almindelige bekymringer, som forældre har og tit handler det om, at jo mindre forældre ved om, hvad deres børn laver, jo flere stygge fantasier kan de have om, hvor galt det kan gå.
Gad vide, hvordan det var, den gang dine forældre var på din alder? Har de måske oplevet nogle ting, som de gerne vil beskytte dig imod? Prøver de måske at passe på dig, lige som deres forældre forsøgte at passe på dem, da de var på din alder? Måske ved du det eller måske kan du spørge nysgerrig ind til, hvad de lavede da de var 14 år? Det kan måske hjælpe jer til at forstå hinanden bedre, så du får viden om hvilke ting, de valgte og de kan måske finde mere forståelse for, at du er samme sted i livet, som de selv har været engang.
Måske kan du overveje at fortælle dine forældre lidt om, hvad du laver, når du er sammen med dine venner, så de ikke bekymrer sig unødigt. Du ved selv, hvis du nogle gange laver noget sammen med dine venner, som dine forældre ville blive kede af.
Måske kan du tale med din mormor og morfar eller din farmor og farfar om, hvordan det var, da dine forældre var i puberteten. Måske kan du og dine forældre få hjælp til at lave gode aftaler ved at høre, hvordan de var, da de selv var i puberteten.
Du kan overveje at vise mit svar til dig til dine forældre. Måske kan det give jer en ny start på en snak imellem jer. Dine forældre kan også ringe ind til os på Forældretelefonen  35 55 55 59 hvis de gerne vil tale med en voksen rådgiver, om hvad de kan gøre, så det bliver godt for jer alle sammen i din familie.
Jeg håber, du stadig har mod på at tale med dine forældre og jeg ønsker både dig og dine forældre masser af held og lykke med at tale godt sammen og få lavet nogle gode aftaler med hinanden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen