Mine forældre er skuffede!

Hej.

Mine forældre er hele tiden skuffede over mig.

Over bittesmå ting kan de bare blive så sure.

Jeg har bare tænkt på det i lang tid at går og er ked af det.

At jeg ikke kan være den perfekte datter som de ville ønske jeg var…

Hilsen Anonym

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev ind til brevkassen, hvor er det godt du skriver herind til og fortæller om, hvordan du oplever dine forældres syn på dig. Jeg kan tænke mig, at du gerne vil være den perfekte datter, men har du spekulereret over om sådan en findes?
Er nogle af dine veninder, den perfekte datter? – Måske er de tætte på, at være perfekte venner, men ved du noget om, hvad deres forældre mener om dem? Hvis du tænker tilbage på dig og dine veninders snakke, har dine veninder så tit sagt, at de har de perfekte forældre på alle måder? Det tænker jeg, at de ikke har. Der findes vist ikke nogen, der er perfekte til alt – hverken forældre eller børn af den ene eller den anden slags, tror du? Vi jo bare mennesker og ikke maskiner.
Det ændrer måske ikke ved den følelse du har overfor dine forældre. Derfor spekulerer jeg over, om du kan tale med dem om det? Netop med den alder du har nu, sker der rigtigt mange ting med dig. Der sker noget både med din krop og dens udvikling, men der sker også meget med dine følelser og den måde du oplever verden. Det er helt naturligt, og en del af at blive ung, og det kan godt gøre en rigtigt sårbar og glemsom i perioder. Måske har dine forældre glemt det, at du er ved udvikle dig fra barn til ung og har brug for deres støtte?
Hvad mon dine forældre vil sige til, hvis du eksempelvis viste dem dit brev herind til brevkassen? Det kan måske vise dem, hvordan du oplever jeres forhold for tiden. Måske vil de sige, at de ikke mener irettesættelser på den måde, men det ændrer ikke ved, at det er sådan du oplever det, mon du kan forklare dem det? Mon I sammen kan finde nogle gode måder at snakke om det?
Nogle gange kan det være svært at sætte ord på sådanne følelser, det ved jeg godt. Har du så tænkt på, hvordan du ville ønske det skulle være? Måske kan det være en mulighed for dig, at skrive et brev til dine forældre om, hvordan du kunne ønske dig jeres forhold kunne være, hvad siger du til den tanke? Det kan muligvis hjælpe dine forældre og dig, så I kan tale sammen om, hvordan du kan få det bedre.
Hvis du tænker det er meget svært, at skulle snakke med dine forældre, kan det måske være en mulighed for dig, at tale med din skoles AKT-lærer. AKT-læreren er ofte god til, at lytte til de problemer som børn kan gå og blive triste over. Hvis du ikke lige ved, hvem der er AKT-lærer på din skole, kan du spørge din lærer om det, er det en mulighed for dig?
Selvfølgelig kan du også altid ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det, er det en ide for dig?
Mange kærlige hilsner og tanker til dig fra
BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.