Mine forældre er onde mod mig

Hej,
jeg håber virkelig at I vil svare, da jeg har taget mig lang tid om at overveje at skrive ind, men nu har jeg gjort det. For ikke så lang tid, var jeg på camping med mine forældre, og efter 5 dage ville jeg bare gerne hjem. Min søster blev ved med at kalde mig tyk, min far truede med at slå mig og min mor gjorde grin af mig når jeg græd.

Jeg havde egentlig ikke gjort noget, men det var måske det, at man blev irriteret af hinanden over, at gå op af hinanden i så mange dage. Vi var der i cirka 14 dage, og jeg ville rigtig gerne hjem. Nu vil mine forældre så have mig med ud på et skib, som vi har. Jeg hader at være der.

Det er vores skib, men det er ulækkert og klamt, og jeg prøver altid at slippe for at komme derud, men denne gang kan jeg ikke slippe. Det er den sidste uge af sommerferien, og jeg vil jo også gerne se mine veninder som jeg ikke har set hele sommerferien, men det må jeg åbenbart ikke, for min far skælder mig hele tiden ud og siger at jeg er for meget sammen med dem, men jeg savner dem jo, og vil gerne være sammen med dem, inden vi starter i skole.

Jeg hader alt hjemme hos os, mine forældre holder altid med mine søster på 18 år. Jeg græder flere gange dagligt, hvor hun kalder mig tudefjæs osv. Jeg håber virkelig, at I vil hjælpe mig, da jeg er virkelig ked af det hele. Min far slog mig, da jeg var lille, og prøvede også på det her for et par måneder siden, men jeg løb væk.

Jeg har taget mig sammen i lang tid, inden jeg skrev, så jeg håber virkelig, virkelig at I vil svare. Ps. Jeg har ringet ind til børnetelefonen, og jeg er rigtig glad for, at I har den, så jeg kan finde støtte der (det er efterhånden min eneste støtte), da jeg ikke rigtig stoler på nogen jeg kan fortælle det til.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor svært du har det, og hvor ked af det du er. Som jeg forstår dit brev, så er det noget, der har stået på over en længere periode, og du har før fået god støtte og hjælp fra BørneTelefonen, det er jeg glad for at høre.

Det der bekymrer mig er, at din beskrivelse lyder som om, dine forældre ikke lytter til dig og dine behov, men kun forsøger at holde fast i det, de selv har sat sig for? Jeg kan ikke vide det, men kunne det tænkes, at de har svært ved at forstå, at du er ved at løsrive dig fra dem, og derfor ind imellem kan have brug for at være alene, eller sammen med dine veninder?

Du fortæller, at du oplever, at de er meget optaget af din storesøster. Nogle gange kan man godt som søskende blive jaloux på hinanden og komme til at overse de gode ting, som ens forældre gør for en - det er ikke sikkert, det er det, der sker for dig - men måske kan det hjælpe dig, hvis du prøver at se på de positive sider ved det dine forældre gerne vil lave sammen med dig, selvom du hellere vil noget andet..?

Du fortæller også, at din far har slået dig for et stykke tid siden og har truet med at gøre det igen. Det er slet ikke ok, hverken at slå eller at true med det.  -Jeg tænker derfor, at jeres familie har brug for nogle voksne, der kan støtte jer i at få en bedre måde at være sammen på. Du skal kunne føle dig tryg, og din far har måske også brug for hjælp til at lære at håndtere sin vrede og frustration.

En person der kan hjælpe dig med at komme videre med din bekymring kan fx være en lærer på skolen, som du har et tillidsfuldt forhold til. Du kan også henvende dig til sundhedsplejersken på din skole, hun kan også hjælpe dig videre eller du kan selv kontakte børneungerådgivningen i din kommune - hvis du har brug for hjælp hertil kan de hjælpe dig på BørneTelefonen.

Tak fordi du skrev herind, jeg håber mit svar giver dig mod til at søge mere hjælp.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.