Brev
Mine forældre er ligeglade
Hej, Jeg har et problem: Min forældre giver mig ikke lov til noget, de er ”fattige” kan man sige.
Vi bor i en lejlighed og jeg er så sur over at bo i en lejlighed, så jeg siger til mine forældre om vi ikke kunne bo i et hus. Men de bliver bare sure og siger at jeg selv kan købe et hus når jeg bliver stor, og at de ikke har penge nok.
Jeg blev så sur i dag, og sagde at jeg ikke nok kunne nå at blive voksen, for jeg vil begå selvmord, men min far svarede så at alle nok vil være ligeglade.. Jeg blev meget ked af det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev, hvor du beskriver de problemer, du har med dine forældre.
Du synes ikke, du kan få lov til noget. Sådan er der mange teenagere, der har det, og det kan være frustrerende at føle sig "begrænset" af sine forældre. Det kan være rigtig svært at være ung, med masser af ønsker og ideer, som ens forældre måske ikke helt forstår...
Tror du mon, det ville være muligt for dig at fortælle dine forældre, hvordan du har det, uden I begynder at skændes? Måske skulle du vente med at tale med dem, til I havde en hyggelig aften? Eller du kunne måske skrive et brev til dem og forklare, hvordan du oplever det - og måske foreslå at I fik talt om det på en måde, hvor du også kunne føle dig hørt?
Hvad er det mon der gør, at du gerne vil bo i et hus i stedet for en lejlighed? Synes du, at du mangler plads, eller trænger du til en forandring? Som jeg kan forstå på dit brev, har dine forældre ikke penge til at købe et hus. Men måske vil de være åbne for, at I kunne møblere lidt om eller bytte om på nogle rum, så du fik mere plads (eller måske en "makeover" på dit værelse)? Måske er der andre ændringer, der også kunne være realistiske at foreslå - fx hvis du gerne vil gå til en speciel sport eller fritidsinteresse. Eller se en god film i biografen, købe noget specielt tøj eller komme til et spændende event i nærheden af hvor I bor..?
Du skriver, at det er svært for dig og at du skændes med dine forældre. Det er ikke spor rart for dig, og jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det, hvis du ikke føler dig taget alvorligt. Hvis der er en dårlig stemning, så kan det være svært at finde plads til hygge og sjov. Måske så kunne du sige til dine forældre, at du er ked af jeres skænderier og at du gerne vil ”starte på en frisk”?
Hvis ikke du finder en løsning, så kunne du måske ringe til BørneTelefonen (på tlf.nr. 116 111) og snakke med en rådgiver og fortælle noget mere om, hvad jeres skænderier drejer sig om, og om der er tidspunkter, hvor det går bedre end andre... Så kan du måske få nogle flere ideer til, hvad du kan gøre.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.