Mine forældre er kede af det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at det føles svært, når du ikke kan tale om noget i dit liv –  for du føler, at du lægger mere pres på dine forældre!

Du har lagt mærke til, at dine forældre virker meget pressede allerede: Du nævner både stress, depression og sygemelding.  Du er ked af det, når din fars kommentarer går ud over din mor. Jeg kan godt forstå, at du holder dig tilbage med at tale om dine egne problemer.

Jeg får indtryk af, at du længe har holdt på dig selv – og dermed sat dine egne behov bagest i en lang periode? De fleste vil kunne forstå, når du skriver:’Jeg er forvirret og aner ik hvad jeg skal gøre’

Det er godt, at du nu gør noget for at ændre din situation – og skriver herind.

I dit brev beskriver du, at du har lagt mærke til, at din mor og far er kede af det – og nu virker det som om, at problemer og dårlig stemning er kommet til at fylde alt.

Alle mennesker kan have perioder i deres liv, hvor de er kede af det. Men det er ikke meningen, at det skal fylde dagligdagen, og at du som datter skal være bekymret hver dag.

Har du talt med andre end os, om hvordan du og dine forældre egentlig har det derhjemme? Hvis ikke, så er det en god ide at åbne dig til andre, hvis du kan. Jeg ved fra andre unge, at det kan føles svært:

Måske er du bekymret for, at familiens problemer bare vokser sig større, når du vil tale om de ting, der føles svære for dig ? Det kan være, at du tror, at du må klare alting selv? Måske føles det også akavet og forkert at fortælle om det, der ikke fungerer hjemme hos jer?

Men hvis du kan ‘trodse’ disse tanker og følelser, kan du måske alligevel få øje på en eller flere, du kan tale med. Her er nogle forslag:

  • Som nævnt kan du ringe til BørneTelefonen tlf. 116 111, vi sidder klar til at tale med dig.
  • Du kan også tage fat i ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune. Du kan google dig frem ved at skrive din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’ – eller vi kan skaffe dig nummeret, hvis du ringer til os.
  • Du kan også tage kontakt til Psykiatrifonden. De har chat og telefonrådgivning ligesom os på børnetelefonen. Dog så er de specialiseret i at hjælpe med netop den bekymring, du står med lige nu. Du kan komme i kontakt med dem her:https://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx
  • Du kan måske finde mod til at tage fat i en god lærer eller en person, der er længere ude i din familie. Hvem kan du få øje på, som du tør åbne dig lidt for?

Hvis disse forslag ikke rigtigt virker, som vi håber på – så kontakt os igen.

Så må vi sammen tænke over andre ting, der kan hjælpe dig og din familie. Nogle gange skal man prøve flere gange, før man får den hjælp, man har brug for.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.