Mine forældre er ikke stolte – det påvirker

Hej,

jeg er en 15 årig pige, der går i 9. klasse og skal afslutte folkeskolen i år.

Jeg tænker meget på karakterer, kun fordi det pres mine forældre sætter på mine skuldre. Jeg har været stresset så mange gange i løbet af 8 og starten af 9 klasse.

De forventer 10 + og det kan jeg ikke klarer. Hver gang jeg får under tør jeg knap nok nævne jeg har haft en test eller fået en karakter.

Der har dog været tider hvor de støtter mig selvom jeg har fået 4, men føler nu hvor det er termins at jeg skal have 10 +, for at gøre dem stolte.

Jeg bryder sammen ved tanken om at være en skuffelse til mine forældre…

kh mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tusind tak for at dele dine tanker på BørneTelefonen omkring dine forældres forventninger til dig. Det lyder til, at du er meget påvirket af dine forældres forhåbninger til dig og din præstation i skolen.

Det kan jeg virkelig godt forstå påvirker dig, og jeg kan sagtens følge dig i, at du oplever et pres på dine skuldre. Det må også være enormt hårdt at føle, at du skal leve op til noget, som du ikke selv sætter rammerne for.

Det gør mig derfor ked af at høre, at du allerede i 8. og 9.klasse har oplevet at være stresset, fordi du har skulle fokusere på gode karakterer.

At du netop bruger et ord som stresset til at forklare, hvordan du har og har haft det, vidner nemlig om, at du ikke trives.

Du fortæller, at tanken om at skulle være en skuffelse for dine forældre for dig til at bryde sammen.  Du føler, at du skal have 10+ før, at de bliver tilfredse og stolte af din indsats til terminsprøverne.

Jeg bliver derfor også nysgerrig på, om dine forældre mon ved, hvordan du har det med at skulle leve op til deres forventninger? Gad vide om de ved, hvor meget arbejde du lægger i, ikke at skuffe dem.

Vi får faktisk rigtig mange breve fra andre unge som også kæmper med præcis samme følelser, og det er helt naturligt at man gerne vil gøre sine forældre stolte. Men de høje forventninger og det pres det medfølger er ufattelig hårdt at være i.

Det kan også præge dit selvværd at skulle leve op til nogle forventninger som du ikke føler, at du kan klare. Derfor tænker jeg på, om du mon kan finde modet til at tale med dine forældre om det? Måske du kan fortælle dem om det, du har skrevet til os på BørneTelefonen?

Hvis det er svært at starte samtalen, så kan det være en hjælp at skrive et brev eller vise dem dette brev. Jeg kan i hvert fald se i dit brev til os, at du er enormt god til at sætte ord på, hvordan du har det – og du fortjener virkelig at blive hørt og respekteret af dine forældre.

Jeg vil enormt gerne fortælle dig, at en karakter blot er et tal og at det er den læring du tager med dig fra undervisningen som danner dig som menneske og gør dig parat til, at skulle videre efter 9.klasse. Men det et lettere sagt end gjort, det ved jeg godt.

Jeg vil blot fortælle dig, at du fortjener at trives både i skolen men også derhjemme. Det er faktisk dine forældres ansvar at passe på dig. Det betyder, at dine forældre skal sørge for at du har det godt og er tryg. Derfor håber jeg, at du vil tage en snak med dine forældre.

Mon du har nogle andre voksne i din familie eller måske en lærer som du også kan snakke med om det pres du oplever?

De fleste voksne, vil nemlig kunne forstå og genkende det ubehagelige pres, der kan opstå, når man føler at man skal være god til alt. Derfor tror jeg også, at du vil kunne finde en eller flere voksne, der vil kunne forstå dig og som måske kan hjælpe dig med at frigøre dig fra de mange forventninger du oplever.

Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Vi vil meget gerne lytte og tale mere med dig. Jeg håber, at du kan bruge mine forslag og råd.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Med venlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.