Brev
Mine forældre
Hej
Jeg hører tit mine forældre om natten, da jeg er sikker på det ikke er en film.
Jeg hører klaske lyde og min mors stønneri. Og det er ikke rart.
Jeg har snakket med min søster om det (21 år) og min far og hans kæreste. (Er skilsmissebarn)
Min søster har desværre også prøvet at høre vores forældre om natten.
Men jeg ved ikke om jeg skal fortælle mine forældre at jeg kan høre dem, eller bare lade som ingenting?
Hilsen M. 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M. 13 år
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, at du kan høre dine forældre om natten. Jeg ved fra andre unge, at det bare ikke er rart at høre sine forældre have sex.
Jeg synes, du selv har svaret på, hvad du skal gøre. Nemlig fortælle dine forældre, at du kan høre dem. Og at du ikke kan lide det, selvom du godt ved, at det er fordi de holder af hinanden.
Mange forældre tænker ikke lige altid over, at nu er børnene blevet ældre, og at døren til soveværelset skal være lukket. Og at man som forældre skal skrue lidt ned for lyden.
Jeg ved godt, at det kan være lidt svært at få sagt. Men jeg tænker, at det også er rart for dine forældre at vide, at du gerne vil være fri for lydene fra deres soveværelse.
Du kunne sige det på flere måder. Måske kunne du og din storesøster sammen snakke med dem. Selvom din søster måske ikke bor hjemme, kunne hun godt være en støtte for dig i snakken.
Du kunne også sådan lidt henkastet sige: ” jeg er træt her til morgen – det er svært at sove, når I larmer sådan om natten. Kan I ikke lade være med det”. Så tror jeg nok, dine forældre vil forstå, hvad du taler om.
Du kunne også skrive det til dem i et brev eller en SMS. Eller lade brevet du har skrevet hertil ligge fremme, så de "kommer til" at læse det.
Jeg tror, at tanken om at sige det er værre end virkeligheden. Jeg håber derfor, du kan finde mod til at få det sagt.
Mange Kærlige hilsner BørneTelefonen