Brev
Mine forældre
Jeg er ordblind og er ikke god til komma og punktum
Hej børntelefonen
Jeg er en pige på 17 år snart 18. jeg har noget på hjertet, som jeg aldrig har haft lyst til, at snakke med mine forældre om.
Det er hvorfor jeg ikke må mødes eller være sammen med drenge, uden de er nervøse får at der skulle ske noget seksuelt. Jeg har prøvet og snakke med dem om det får noget tid siden og de holder fast i deres ord, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Får nogle år tilbage var jeg på besøg hjemme ved en jeg havde snakket lidt med, men det tog også meget lang tid om at få lov til at komme ned til ham.
Da jeg så kom hjem fra ham fyre er det første jeg møder er min far der spørger “har i haft sex?” “Har i kysset?” selvom der ikke skete noget, og det er bare ret pinligt får mig og sidde i en situation, hvor hele min familie sidder og skulle til og svare på det.
Nu er jeg så blevet ældre efter det og er begyndt og kigge efter en kæreste og jeg er ikke helt til drenge på min egen alder jeg kan godt lide dem lidt ældre end mig selv. Jeg er i gang med og skrive med en, som lige er flydt 20 år og vi ville begge meget gerne mødes, men det er svært når jeg har mine forældre i baghovedet der siger enten “Han er for gammel” “Det må du ikke”.
Jeg kan jo ikke gøre for jeg har et øje til en der er ældre end mig, Jeg kunne sagtens sige til mig selv jeg skulle gå efter en på min egen alder, men hvis det ikke er det jeg kan lide så ville jeg ikke kunne se, hvorfor jeg så skulle kigge og bruge min tid på det.
Jeg har virkelig brug for, at vide om der er noget jeg kan gøre ved det problem jeg har.
Hilsen den pige med problemer
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Du har ret til et privatliv
Det er ikke nemt at være afslappet omkring det at få en kæreste, når ens forældre har været så strikse og har krævet svar på noget, der er så personligt.
Men hør her, du er næsten myndig nu, og så bestemmer du selv.
Og du har altså allerede nu ret til at sexliv uden om dine forældre. Du har ikke pligt til at fortælle dine forældre om hverken dit følelsesliv eller dit seksualliv.
Det kunne selvfølgelig have været rart, hvis du kunne tale med dine forældre om det, men jeg kan godt høre, at det måske ikke giver mening for dig.
I stedet kunne du måske tale med dine veninder, som måske har nogle erfaringer, du ikke har endnu. Det kan nemlig være rigtig rart at få vendt tankerne med nogen, når man selv er usikker.
Aldersforskel
Først og fremmest er det helt almindeligt, at piger kigger efter drenge, der er lidt ældre end dem selv, så det er du ikke ene om.
Lige om lidt er du myndig, og det vil være din holdning til aldersforskellen, der er afgørende. Er aldersforskellen mellem en næsten-18 årig og en 20-årig person for stor? Det kan ikke siges som en kendsgerning. Hvis man kigger sig omkring, ser man mennesker, der finder sammen på kryds og tværs af aldersforskel – og andre skel!
Jeg ved godt, at når man er ung, så kan 2-3 år være meget, men du er jo næsten 18 år og myndig, og han har jo lige været teenager.
Selvfølgelig vil der være noget livserfaring, som han har nået at få, som du endnu ikke har fået, men hvis I selv er okay med hinandens alder, så kan jeg ikke se, at det skulle være et problem.
Det vigtigste er, at I har en følelse af at være i øjenhøjde med hinanden – at I er ligeværdige og trygge ved hinanden.
Du fortæller, at du ikke har prøvet så meget i forhold til drenge. Måske kan du tale åbent om, at du ikke har så meget erfaring? For på den måde giver du ham mulighed for at tage hensyn til, at dit tempo måske er et andet end hans?
Du skal jo først nu til at gøre dig nogle erfaringer, som han måske allerede har, hvis han er mere erfaren med piger, end du er med drenge.
Hvis I er åbne og ærlige overfor hinanden, så vil I også begge føle større tryghed, og på den måde vil I have et bedre udgangspunkt for et eventuelt forhold, hvis I ender med at mødes og måske også blive kærester.
Brug for at tale med nogen
Og sidste ting: Hvis du har brug for at tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Eller du kan sms eller chatte med os.
Så er du i direkte kontakt med en rådgiver, der kan stille afklarende spørgsmål, mens du selv kan uddybe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen