mine forældre

jeg føler mine forældre er onde/lede til tider.

Idag sagde min mor at hun fortryder at hun fik mig, og at hvis hun vidste hun ville få mig, havde hun aldrig født, det lyder til at det er for sjov men når hun siger det så ofte er jeg begynd at tvivle. Min far er meget stresset pga. arbejde, så han er meget sur. Han råber og truer mig op i ansigtet over de mindste ting.

Jeg er selfølgelig heller ikke perfekt selv og kan godt finde på at svare flabet igen. Jeg føler dog stadig de er gået over grænsen. Vi er en meget humoristisk familie så det er tit svært at snakke om de ting jeg er meget ked af over. I min familie taler vi heller ik rigtigt om hvordan vi har det osv.

Vi holder endelig de fleste af vores problemer for os selv. mit endelige problem er at jeg ikke er så glad for mine forældre, som jeg føler at jeg burde være

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13-årige

Jeg forstår udmærket god, at du ikke er glad for din familie i øjeblikket. Det kan være svært at være glad, når man skændes meget og når der bliver sagt hårde og sårende ord.

Måske ved dine forældre slet ikke hvor meget, det egentlig påvirker dig?

Måske ved din mor ikke, hvor meget det sårer dig, at hun for eksempel siger til dig, at du ikke skulle være født. Måske kan du fortælle hende, hvor meget at det sårer dig hver gang? Enhver anden ville også blive såret og ville føle sig ligegyldig og uønsket. Både børn og voksne har brug for at føle sig elsket og værdsat.

Måske er din far også meget stresset på hans arbejde. Og måske går det udover hans humør og overskud derhjemme? Måske er det også noget, som din mor kan mærke og er ked af?

Der er desværre mange forældre, som der er meget stressede..men uanset hvad er det dine forældres ansvar at sørge for, at I taler godt til hinanden, og at du har det godt i familien.

Som barn og ung er det meget vigtigt, at man kan dele sine tanker og følelser med sine forældre. Jeg forstår godt, hvis det er svært for dig, især også nu hvor I ikke er vant til at snakke åbent i din familie. Måske ville det være nemmere for dig at give dine forældre et brev? I brevet kunne du beskrive, hvor ked af det og hvor usikker som du bliver over din mors kommentarer? Du kan også fortælle at du bliver ked af det, når din far råber og skælder ud?

Med sådan et brev kan dine forældre også få sat ord på den situation, som der er hjemme ved jer. De kan fornemme, hvor skidt du har det. Og derefter kan de forklare dig, hvad der måske ligger bag den dårlige stemning derhjemme. Jeg tror at det ville være dejligt for dig at få snakket ud om dine følelser og tanker. Og dine forældre vil måske også sætte pris på det bagefter. De kan måske justere nogle ting i deres hverdag, som gør at jeres familie igen kan være rar at være i.

Hvis dine forældre ikke lytter og der ikke sker nogle forbedringer derhjemme, så skal du endelig bare kontakte os på BørneTelefonen igen. Så vil vi meget gerne komme med nogle flere råd.

Du og din familie ønskes nogle gode samtaler.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.