Brev
mine forælder er sur, stresset og jeg får ballade
hej børnetelefonen,
jeg ville havet skrevet til jer i lang tid, men nu gør jeg det.
Jeg er storesøster til tre, dvs at i min familie er vi 4 piger/børn, jeg har også en mor og en far de er altid så stresset fordi det er ret hårdt at have 4 børn, men jeg hjælper rigtig meget til men de syntes ikke at det er nok, så jeg bliver skældt ud nærmest hver dag, og det er jeg meget ked af
jeg ville høre om i har nogle råd til hvordan jeg kan gøre sådan så mine forældre ikke er sure og stresser,
jeg håber at i forstår hvor svært det er at være mig når der er alt det her.
Jeg er også nogle gange bange for at mine forældre bliver skilt fordi der er alt det her ballade.
Jeg håber at i forstår det, og vil hjælpe mig 🙂
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Det kan kræve en masse mod at skrive herind, og det er så flot, at du har fundet modet det.
Du beskriver din situation meget tydeligt, og jeg vil gerne hjælpe dig til at kunne være dig i din familie, uden at du oplever at skulle få skæld ud hver eneste dag.
Først vil jeg gerne starte med at slå fast, at du er et barn. Og at et barn på 11 år hverken kan eller skal have ansvaret for, at en familie fungerer.  Det er de voksnes ansvar. Og om de bliver skilt eller ej, kan aldrig blive dit ansvar! Heller ikke om de er sure eller stresser. Det er vigtigt, at du giver slip i den tanke.
Det er rigtig flot, at du hjælper til derhjemme. Rigtig flot. Det lyder dog ikke til, at der bliver sat pris på din hjælp, når du oplever at få skæld ud næsten hver eneste dag. Tror du, at dine forældre er klar over, at du har det sådan, som du har det?
Mit råd til dig er at få en snak med dine forældre om alt det her. Måske kunne du bruge noget af det mod, som du allerede har vist ved at skrive herind, og vise dem dette brev. Så kunne I få en snak om, hvilke tanker og følelser du går rundt med. På den måde får dine forældre en fornemmelse af, hvor svært det føles for dig at være hjemme.
Måske kunne I samtidig få en snak om hvilke forventninger de har til dig som storesøster. Altså hvilke pligter, de synes, du skal lave for ikke at få skæld ud.
Hvis du har brug for en snak eller måske hjælp til, hvordan du kan fortælle om din situation til dine forældre, så er du altid velkommen til at ringe til en af vores søde rådgivere på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen