Brev
mine børnerettigheder
Hej børnetelefonen.
jeg er en 15 årig dreng.
jeg skriver fordi jeg gerne vil vide, hvad jeg skal gøre, hvis min far slår mig eller min søster.
min far har for 1-2 år siden bogstavligtat tæsket min søster, og mig for 3 år siden, da jeg gjorder noget jeg ikke måtte.
jeg vil gerne vide hvad jeg kan gør hvis dette sker igen?
hvilke rettigheder har jeg, hvad kan jeg gør? hvordan anmelder jeg ham?
pls svar!!! 🙂
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år
Hvor er det modigt og godt, at du skriver til Børnetelefonen, så du kan blive klogere på dine rettigheder og hvordan du kan handle i forhold til din situation for nogle år siden, lige nu og i fremtiden.
Der er ingen forældre, der må slå deres børn - også selvom de gør noget de ikke må! Der er aldrig barnets skyld, når forældre slår. Ofte har forældre, der slår deres børn, selv brug for hjælp. Måske du også tænker, at det ikke kun er dig og din søster, der har brug for hjælp? Men at din far også har brug for hjælp, så han kan blive en far, der ikke slår, lige meget hvad der sker.
Når nogen får et barn, er der en lovgivning, de skal overholde. Den lovgivning hedder Forældreansvarsloven. Den er med til at sikre din ret til et trygt liv. Der står f.eks:
§2, stk.2 i Forældreansvarsloven fastslår, at barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling.
Sagt på en anden måde betyder det, at forældre ikke må slå deres børn, og børn har ret til at føle sig trygge og ikke være bange for at blive slået, hvis de gør noget forkert.
For dig betyder det, at du ikke behøver at vente til din far måske slår dig eller din søster igen. Hvis du går og føler dig utryg, er det nok til at få hjælp, da du har ret til et trygt sted at bo og være.
En anden vigtig rettighed er retten til at blive hørt i din egen sag. Du har også ret til en bisidder. En bisidder er en voksen, der hjælper dig med at tale om din sag, kan gå med dig til dine møder og støtte dig i det du har brug for. BørneTelefonen har et bisidderkorps med voksne, der er uddannet socialrådgivere. De kender systemet, børns rettigheder og ved hvad man gør i en situation som din.
Hvis du følger linket kan du læse mere om bisidning - www.børnetelefonen.dk/bisidder
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale anonymt med en af de frivillige rådgivere, som vil hjælpe dig videre. Her kan du altid starte med at fortælle om din situation, og når du er klar til det, kan du fortælle hvem du er, og så vil en bisidder kontakte dig hurtigst muligt.
Der er forkellige veje at gå, så måske du lige kan tænke over hvad der ville være mest rigtigt for dig og derefter tage det næste skridt. Du har ret til og fortjener til trygt liv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen