Min virkelig dårlige familie

Hej BB.

Jeg er en pige på 10 og jeg hedder L. Jeg har to problemer der plager mig i min hverdag,

det er ene er at min mor og jeg ikke har det bedste forhold (Kommer til det senere) og det andet er at min far lever men ikke vil have mig som barn.

Nu kommer det med min mor, altså når mor hun bliver sur så slår hun mig og truer mig.

Nu kommer det med min far, altså da min mor var 12 uger henne i graviditeten gad han ikke at have mig, og spurgte min mor om at få en abort, men du ville hun ikke og kunne ikke.

Nu ser min storebror på 13 år ham i weekenden, men jeg gør ikke, og jeg har ikke set ham i 6 år, men jeg husker alligevel hvordan han ser ud.

HJÆLP. Hilsen – L.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L

Jeg kan godt forstå, at de to ting plager dig, og hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at din mor slår dig. Jeg vil derfor starte med at sige, at i Danmark er det ulovligt at slå sine børn. Der er ingen børn, der skal vokse op med vold, og derfor skal det stoppes Men det skal du have hjælp til.

Det bedste du kan gøre, er at fortælle det til en voksen, som du er tryg ved. Det kan fx være din lærer, en pædagog, en vens mor eller far, sundhedsplejersken på din skole eller en helt anden. Du kan vise dem dit brev og mit svar. Den voksne skal hjælpe dig og sørge for, at volden stopper. Måske er det også sådan, at den voksne taler med kommunen.

Kommunen er det sted, som skal hjælpe børn og unge, der ikke har det godt hjemme. I kommunen arbejder mennesker, som hver dag hjælper familier, og de kan hjælpe på mange forskellige måder. De kan fx tale med din mor om, hvordan hun passer bedre på dig.

Du kan også selv tale med din kommune og fortælle dem om din situation. Hvis du synes, det er svært, kan du få hjælp af BørneTelefonen. Vi har nogle voksne, der gerne vil hjælpe dig med at forklare kommunen, hvordan du har det derhjemme. Sådan en voksen kalder vi for en bisidder.

Vil du høre mere om, hvordan du får en bisidder, kan du ringe til os på 116111.

Jeg kan høre, at du tænker en del over det med din far. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor han ser din storebror og ikke dig? Er det fordi, at han ville have, at din mor fik en abort dengang?
Hvis det har det, synes jeg, at han opfører sig meget urimeligt overfor dig. Nu ved jeg jo ikke hvorfor, at han ville have den abort, men det skal aldrig gå ud over dig.

Du skriver, at du ikke har set ham i 6 år. Derfor så du ham indtil, du var 4 år. Er det rigtigt? Kan du mon huske, hvordan jeres forhold var dengang? Og hvorfor I stoppede med at se hinanden?

Du skriver ikke, om du gerne vil se din far. Men hvis du vil, kunne du så fortælle ham det? Eller måske bede din storebror om at gøre det, når han besøger ham i weekenden? Du kan måske også skrive et brev til din far om, hvordan du har det?

Jeg vil også råde dig til at snakke med en voksen om, hvordan du har det med din far. Måske kan den voksne hjælpe dig med at kontakte din far eller at skrive et brev til ham?

Jeg ønsker dig alt det bedste og husk, du altid er velkommen til at kontakte Børnetelefonen på chat, telefon eller sms, hvis du har brug for at snakke med en voksen.

 Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.