Min verden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Du skriver, at du ikke turde spørge om hjælp, men det er netop det, du gør nu. Jeg ved, at det har krævet meget mod at skrive alle dine tanker og følelser ned og sende brevet af sted. Det er meget modigt gjort, og det har jeg stor respekt for. Når jeg læser din historie, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp.

Jeg kan forstå, at du tidligere har forsøgt at tale med din mor, men uden held – og derfor tror jeg ikke, at det vil hjælpe at tale med dine forældre igen. Du har nemlig helt ret i, at det ikke er lovligt at være voldelig over for sine børn. Vold er mange ting. Det kan sagtens være vold, selvom man ikke begynder at bløde. Faktisk er selve truslen om vold også vold. Det er det, der kaldes psykisk vold, og det kan være lige så slemt som fysisk vold.

Du har med andre ord ret til at bestemme, hvordan du vil leve dit liv. Dine forældre kan selvfølgelig godt sætte grænser, men det skal være for dit bedste. Det betyder, at de ikke kan bestemme, hvem du skal være. Fx kan de ikke bestemme, at du skal bære tørklæde. Det skal de havde hjælp til at lære at forstå.

Derfor vil jeg anbefale dig at tage kontakt til www.etniskung.dk . Det er kort fortalt en rådgivninge for unge, der ikke føler, at de kan bestemme over deres eget liv. De har bl.a. en anonym rådgivning, hvor du ikke behøver at oplyse, hvem du er, før du selv har lyst til det. Jeg håber så inderligt, at du vil give det en chance? For du fortjener virkelig hjælp, så du kan få det godt, og du har brug for, at der er nogle voksne, der hjælper dig. Du kan jo tage udgangspunkt i det ærlige brev, som du har sendt herind, hvis du vælger at følge mit råd.. det er i hvert fald en god start.

Hvis du har et ønske om at komme væk hjemmefra eller at dine forældre skal have hjælp til at stoppe volden mod jer børn, så kan vi også hjælpe dig her fra BørneTelefonen. Det kan være ved, at du ringer ind eller skriver ind på 116111 og fortælle de ting du har beskrevet her i brevet. Så kan vi fx hjælpe dig med en bisidder. Det er også muligt, at du ringer på vores hovednummer på 35555559 og snakker med en bisidder om de måder, vi kan hjælpe dig. Du kan læse mere om, hvad en bisidder fra BørneTelefonen kan hjælpe med her:

De varmeste hilsner til dig
Fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.