min venindes forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå at du føler dig såret og at det går dig på – det kan være en ubehagelig følelse ikke at være velkommen og at andre mennesker kan opfatte en på en måde, som man måske ikke selv føler, at man er.

Forældre er forskellige og har forskellige grænser og regler når det kommer til opdragelse. Man påvirkes af de mennesker man er sammen med og nogle gange kan det være at forældrene har lidt svært ved at føle med i en teenagers liv.

Det er gået en løsrivelsesproces i gang – og det gælder både teenageren mens også dennes forældre. Man skal som mor og far til at give lidt mere slip uden samtidig at miste kontrollen helt, og samtidig bevare ansvaret for den unge.

Jeg ved fra andre unge, som jeg har snakket med om samme emne, at det for forældre er vigtigt, at man overholder aftaler. Det viser at man kan have tillid til hinanden og være ansvarlig for sig selv og den aftale man har lavet.

Nogle gange kan man befinde sig i en situation, hvor dette måske ikke er muligt – men så er det vigtigt at give besked. Man kan enten skrive, ringe eller spørge et offentligt sted, om man må låne en telefon. Det tror jeg giver større tryghed og frihed fordi man er med til at tage en ansvar for den situation man står i.

Derfor kunne et godt sted at starte måske være, at I viser, at I overholder de aftaler som bliver lavet. Og hvis ikke det er muligt, tager I kontakt og fortæller, hvad der er sket

Måske er det ikke lige nu, at I skal hænge ud i byen samme, hvis din venindes forældre er lidt tilbageholdende i øjeblikket – men så kan I finde nogle andre måder at være sammen. Måske kunne det alligevel være en fordel, hvis I bare ser hinanden til en filmaften, spiser aftensmad sammen, laver lektier sammen eller noget helt andet.

Selv om du ikke føler dig velkommen hjemme hos din veninde, kan det måske alligevel være en idé at tilbringe lidt tid der. På den måde kan du lære hendes forældre bedre at kende og omvendt, så I kan blive mere trygge ved hinanden.

Jeg håber at du og din veninde finder frem til nogle gode måder at være sammen på.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.