Min venindes far slår hende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Tak for dit brev, hvori du beskriver en rigtig svær situation for både din veninde, hendes lillesøster og også for dig. Dit brev viser mig, at du er en rigtig god og omsorgsfuld veninde.

I Danmark er det forbudt for forældre at slå deres børn. Det er nemlig forældrenes ansvar at give deres børn omsorg og sørge for, de har det godt. Det betyder, at din veninde og hendes lillesøster har ret til at leve et liv uden at blive slået.

Jeg tænker, det kunne være en god ide for dig at tale med en voksen om den viden, du nu har. På den måde skal du ikke gå med alle de her meget svære ting alene. Hvis en voksen kender til situationen, vil han/hun også kunne sørge for at din veninde og hendes lillesøster får noget hjælp, så de igen kan få det godt derhjemme.

Er der mon en voksen person i din omgangskreds, du føler dig tryg ved at snakke med? Måske din mor, far, en sød lærer eller en pædagog?

Du skriver, at E har fortalt det til din anden veninde, men at N ikke direkte har sagt det til dig. Jeg kommer til at tænke på, hvad N ville sige, hvis du prøvede at snakke med hende om det? Måske kunne det være rart for hende at høre, at du støtter hende? Det kunne også være, at hun ville blive glad for at få at vide, at hun og hendes familie faktisk kan få hjælp.

Hvis du ikke føler dig helt klar til at snakke med en voksen, som du kender omkring det, eller hvis du føler, der er noget mere du gerne vil snakke om, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder søde rådgivere klar til at hjælpe.

Du er også meget velkommen til at fortælle din veninde, at hun altid kan ringe til os.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Alt det bedste fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.