Min veninde er ved at lave min fejl

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det er tydeligt ud fra din historie, at du har været rigtig mange ting igennem. Du har kæmpet meget og kæmper stadig. Jeg er glad for at høre, at du den sidste måned har været hos psykolog. Du kan ikke rigtig se nogle ændringer endnu men skriver, at det skal nok komme. Jeg er helt enig! Ændringerne skal nok komme – specielt når du har sådan en åben indstilling. Ændringer kan tage tid, men jeg er overbevist om, at du er på rette vej, og at du vil få det bedre.

Du er bekymret for din veninde – og med god grund, synes jeg. Det lyder ikke som om, at din veninde har det godt. Og jeg er enig med dig - det er ikke nogen god løsning at "holde ud". Din veninde har ret til at have det godt derhjemme.

Jeg kan sagtens se, at der er en masse paralleller mellem din og din venindes historier. Men det er vigtigt at huske på, at du og din veninde er forskellige personer. Derfor kan de samme ting påvirke jer forskelligt. Din venindes situation betyder ikke nødvendigvis, at hun vil reagere på samme måde, som du reagerede - og forhåbentlig vil hun ikke forsøge at tage sit liv. Men derfor skal din veninde alligevel have hjælp.

Du er parat til at hjælpe din veninde til at få det bedre- om det så skal koste jeres venskab. Det er rigtig stærkt!

Du har foreslået din veninde, at I sammen kan tage op på kommunen. Men din veninde er bange for, at hendes far og stedmor skal blive sure på hende. Måske kunne du snakke med hende om, hvad hun konkret er bange for, der skal ske? Og du kunne fortælle hende, at hun også kan fortælle kommunen dette, så sagsbehandleren ved, hvad der er på spil for din veninde og kan tage højde for det, når de finder hjælp til hende. Nogle gange vurderer kommunen, at det er bedst, at en ung i en periode ikke bor hjemme- hvis fx forældrene bliver sure over, at kommunen bliver indblandet. Derfor kan kommunen hjælpe med at finde nogle, din veninde kunne bo hos, indtil der falder mere ro på derhjemme - måske nogle fra hendes familie.

Hvis din veninde stadig ikke er parat til selv at gå til kommunen, kan du også opfordre hende til at tale med en af sine lærere. De vil kunne støtte hende i at få noget hjælp.
Du kunne også selv overveje at tale med en lærer. Du kunne fx sige, at du er bekymret for din veninde men samtidig også bange for, at det vil gå ud over jeres venskab, hvis hun finder ud af, at du har bedt om hjælp. Så kunne læreren tage en snak med din veninde uden at sige, at det er dig, der har opfordret til det.

Du er også meget velkommen til at fortælle din veninde om BørneTelefonen. Vi vil meget gerne hjælpe hende. Hvis du synes, at det kan være lidt svært at få startet snakken med din veninde, fordi hun er afvisende, kan du fortælle, hvor meget du holder af hende, og sige at du gerne vil hjælpe hende på en måde, hvor du stadig er en del af hendes liv. Jeg tror nemlig, at hun vil få brug for en veninde som dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.