Min veninde cutter og har problemer med sin far

Hej

jeg er en muslim som har en virkelig dejlig veninde som er dansk

hun skære i sig selv og skændes med sin dumme far

hendes forældre er skilt og hun skal snart havde en papbror i juni

jeg vil gerne lære hende at man ikke burde skære i sig selv og jeg ved ikke Hvordan jeg skal sige det til hende

hun kan ikke se hvor farligt det er at Skære i sig selv

hendes far for hende nogle gange til at sove udenfor og de snakker med kommunen om det men jeg tror ikke det hjælper særlig meget

jeg har virkelig brug for hjælp til at forklare hende at hun ikke skal være så voldelig

pls hjælp mig jeg kan ikke ringe da jeg ikke ved om det koster penge at ringe til jer eller om det Er gratis fordi jeg har snart ikke flere penge på?

men jeg håber i hurtigere muligt vil besvare denne besked så jeg kan tage en alvorlig snak med hende om det her med at hun skader sin krop

jeg har snakket med min far om hvad jeg skal gøre og han mener hun ødelægger sin krop af det og hun for ikke mindre men større problemer af det og jeg bange for hun ender på hospitalet eller for en livssygdom

pls hjælp mig med at få hende til at stoppe sådan noget

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit utroligt modige brev, hvor du fortæller om din bekymring for din veninde. Det fortæller mig, at du er en virkelig god ven, som er meget opmærksom og som gerne vil hjælpe din veninde, som har det rigtig svært lige nu. Det synes jeg er både fint og flot.

Det kan være rigtig svært, at stå ved siden af, når nogen man holder af, har det svært. Derfor synes jeg det er så fint, at du har skrevet til brevkassen, for få nogle gode råd til, hvordan du kan hjælpe hende.

Det virker som om, at I er tætte veninder og som om hun har stor tillid til dig. Derfor synes jeg, det er vigtigt også at passe på den tillid, samtidig med at det er vigtigt at fortælle hende, at hun kan få hjælp, hvis hun ønsker det. Men jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at I har en voksen med i det, som kan støtte og hjælpe.

Jeg ved ikke om du kender til LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade? Her kan du måske sammen med din veninde læse mere om, hvad selvskade er for noget. I kan læse om hvordan selvskade er en måde at håndtere svære følelser, tanker og oplevelser på og hvordan man kan få hjælp. I kan finde dem her:http://http://www.lmsselvskade.dk/om-selvskade/.

De har også en telefonrådgivning, hvor både du og din veninde kan få mere viden om selvskade og samtidig er der råd og vejledning for din veninde, og for hvordan du bedst kan hjælpe hende. Den anonyme rådgivning har åbent mandag til torsdag mellem kl. 16 og 20 på tlf. 7010 1818.

Jeg tror, det kunne være en rigtig god idé at vise hende dit brev og mit svar – både for at vise hende, hvor meget du bekymrer dig om hende, men også for at vise du rigtig gerne vil have, hun får noget hjælp, både i forhold til selvskaden, men også i forhold til det der sker derhjemme hos faren. Du må også meget gerne anbefale din veninde at kontakte os her på BørneTelefonen, det er gratis og hun er anonym. Så kan vores rådgivere fortælle om de forskellige muligheder hun har får at få hjælp, hvad tænker du om det?

Jeg bliver bekymret, når du skriver at kommunen er indover, men at det ikke rigtigt hjælper. Ingen skal vokse op og opleve, de bliver tvunget til at skal sove udenfor. Hvis hun kontakter BørneTelefonen, kan vi også fortælle hende om vores bisidderordning. Vi kan tilbyde hende at vi underretter kommunen om det der sker derhjemme og støtte hende med at få en bisidder, som er en voksen, der kan snakke med hende og tage med til møder på kommunen, så hun er sikker på at føle sig hørt og hjulpet.

Det er forskelligt, hvordan mennesker reagerer, når vi forsøger at hjælpe dem. Det kan være, at hun i første omgang vil blive vred og irriteret, men det kan også være at hun er der, hvor hun er klar til at tage imod din hjælp. Og det ville jo være helt fantastisk.

En mulighed er også at hun, måske med hjælp fra dig får fat på en lærer, som hun har tillid til og som er god at tale med. En lærer vil kunne hjælpe hende med, hvad hun kan gøre.

Når der er noget som er svært, så er det rigtig vigtigt at tale med nogen om det, så det ikke kommer til at fylde for meget i én og så man kan få noget hjælp til at se, hvordan man kan få det godt igen. På den måde er dit brev et stort skridt i den retning.

Du fortæller også, at du har talt med din far om det. Hvor er det godt, at du kan dele det med ham. Det er vigtigt at du også passer på dig selv. Hvis hun er tryg ved din far, kan det også være ham I taler med om, hvad det er der sker.

Du fortæller ikke, hvor meget hun er hos sin far eller om hendes forhold til hendes mor. Men jeg tænker, at det er vigtigt at tale med hendes mor om det, men det kan selvfølgelig være svært, hvis deres forhold ikke er trygt for hende.

Jeg håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan hjælpe hende videre herfra, og jeg håber, hun er i stand til at tage imod din hjælp.

I er altid velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og anonymt, så det kan du sagtens selvom du ikke har penge på din telefon. Den er åben alle dage fra kl 11-23. Her sidder der en masse søde og dygtige rådgivere, som er klar til at hjælpe jer.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.