Brev
Min veninde :-(
Kære bb.
Altså jeg har en mega god veninde ……
Hendes forældre er skilt
Det er bare så synd for hende fordi at f or et stykke tid siden fortalte hun mig at da hun var ovre ved sin far blev han lige pludselig mega sur på hende. HELT uden at hun havde gjort noget. Hun fortalte mig så at da han blev sur råbte han til hende at hun skulle gå ! !! Klokken var ret mange sådan ca. 9 om afnen og så tog hun sine ting og gik og hendes far stod bare og råbte ad hende da hun løb ud ad døren.
Der gik hun så helt alene i mørket, og hendes mor var ikke hjemme hun var i et eller andet land. Så hun ringede så til hende imens hun bare græd og græd og så ringede hendes mor så til hendes tante og hun kørte så ud for at finde hende…, Da hun så fandt min veninde tog hun hende med hjem og så kunne hun sove der.
Næste dag kom hun bare i skole og det virkede til at være en helt almindelig dag for hende. Hun går bare og er mega ked ad det og jeg har sagt til mig at hun bare kan skrive til mig 24/7 hvis det skal være. Hun snakker kun med mig og så sin mor om det.
Jeg syntes bare at det er helt forkert, hun kunne jo gå til psykolog men det har jeg også snakket lidt med hende om men det har hun bare slet ikke lyst til.
Jeg har også sagt til hende at jeg syntes at hun skal sige det til en lærer for hvis hun nu bryder sammen i skolen er det jo rart at snakke med en voksen om.
Jeg har også sagt at jeg rigtig gerne vil støtte og hjælpe hende, og selfølgelig og (vis hun vil) sige det til en lærer. Jeg ved bare ikke rigtigt hvad jeg skal gøre for jeg kan ikke Lide at se hende være ked af det
Hilsen mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du har lyst til at hjælpe din veninde i den svære situation hun er i. Det er tydeligt, at du er en rigtig god veninde, som er der for hende. Det hun har oplevet med hendes far lyder ret voldsomt, og der er ikke noget at sige til, at hun går og er ked af det. Jeg bliver lidt i tvivl om hun stadig bor hos hendes tante, eller om moren er kommet hjem til hende? Men uanset hvad, tænker jeg, at du har ret i at læreren også bør vide, at din veninde er ked af det for tiden, så de kan støtte hende i skolen. Jeg tænker, at det er de voksnes ansvar at sige det til lærerne.
Du skriver at din veninde også taler med hendes mor om det. Hvis ikke moren har sagt det til lærerne, kunne du måske foreslå din veninde, at hun skal bede sin mor om det? Jeg tænker også at du kan have ret i, at det nok kunne være en god ide for din veninde at tale med nogle andre voksne om det. Det kunne være en lærer, det kunne også være sundhedsplejersken på skolen eller skolens psykolog. Din veninde kan selv bede læreren om at kontakte sundhedsplejersken, og hun kan også spørge sin mor, om hun vil hjælpe hende med at komme i kontakt med en af dem.
Mon din veninde skal besøge sin far selvom han ikke har været rar ved hende? Hvis hun stadig skal besøge ham, så synes jeg, at det vil vigtigt, at får fortalt hvordan hun har det hos sin far. Det kan være en lærer, eller andre som kan hjælpe hende, så hun ikke skal til sin far, når han er på den måde overfor hende. Det kan hun også tale med sin mor om, eller os på BørneTelefonen.
Du må også meget gerne sige til din veninde, at hun kan prøve at ringe til os på 116 111, hvis hun har lyst til at tale med en rådgiver om det fra BørneTelefonen. Du er også selv velkommen til at ringe hvis du har lyst. Måske har du behov for at snakke om, hvordan det har været for dig at opleve din veninde være så ked af det? Ellers tænker jeg, at det vil være en idé, at du taler med din mor og far, så du ikke går alene med dine bekymringer for din veninde. Vil det være muligt for dig, ellers er det måske en lærer du skal tale med?
Jeg håber det bliver bedre for din veninde, og hun igen er rigtig glad og har det godt. Du er i hvert fald en dejlig veninde, som er omsorgsfuld og passer på hende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen