Min veninde :-(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du har lyst til at hjælpe din veninde i den svære situation hun er i. Det er tydeligt, at du er en rigtig god veninde, som er der for hende. Det hun har oplevet med hendes far lyder ret voldsomt, og der er ikke noget at sige til, at hun går og er ked af det. Jeg bliver lidt i tvivl om hun stadig bor hos hendes tante, eller om moren er kommet hjem til hende? Men uanset hvad, tænker jeg, at du har ret i at læreren også bør vide, at din veninde er ked af det for tiden, så de kan støtte hende i skolen. Jeg tænker, at det er de voksnes ansvar at sige det til lærerne.
Du skriver at din veninde også taler med hendes mor om det. Hvis ikke moren har sagt det til lærerne, kunne du måske foreslå din veninde, at hun skal bede sin mor om det? Jeg tænker også at du kan have ret i, at det nok kunne være en god ide for din veninde at tale med nogle andre voksne om det. Det kunne være en lærer, det kunne også være sundhedsplejersken på skolen eller skolens psykolog. Din veninde kan selv bede læreren om at kontakte sundhedsplejersken, og hun kan også spørge sin mor, om hun vil hjælpe hende med at komme i kontakt med en af dem.

Mon din veninde skal besøge sin far selvom han ikke har været rar ved hende? Hvis hun stadig skal besøge ham, så synes jeg, at det vil vigtigt, at får fortalt hvordan hun har det hos sin far. Det kan være en lærer, eller andre som kan hjælpe hende, så hun ikke skal til sin far, når han er på den måde overfor hende. Det kan hun også tale med sin mor om, eller os på BørneTelefonen.
Du må også meget gerne sige til din veninde, at hun kan prøve at ringe til os på 116 111, hvis hun har lyst til at tale med en rådgiver om det fra BørneTelefonen. Du er også selv velkommen til at ringe hvis du har lyst. Måske har du behov for at snakke om, hvordan det har været for dig at opleve din veninde være så ked af det? Ellers tænker jeg, at det vil være en idé, at du taler med din mor og far, så du ikke går alene med dine bekymringer for din veninde. Vil det være muligt for dig, ellers er det måske en lærer du skal tale med?

Jeg håber det bliver bedre for din veninde, og hun igen er rigtig glad og har det godt. Du er i hvert fald en dejlig veninde, som er omsorgsfuld og passer på hende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.