Min ven har problemer der hjemme

Hej

jeg har en bedste veninde som har vist problemer der hjemme,

hendes far er alkoholiker og hun snakker aldrig med ham eller have kontakt til ham. Hun bor hjemme ved sin mor og lillebror.

Jeg har fået nogle gange at vide af hende at hun har det svært derhjemme. Nogle gange har jeg set når jeg kom over til hende at hendes mor var meget voldsom med armene og råbte af hende meget højt.

Nogle gange ser jeg også at hun har et en rød kind eller næseblod.

Hun vil ikke have hjælp eller hun tør ikke at spørge om hjælp

hun snakker kun med mig om det men jeg føler bare at det var det rigtige at skrive til jer.

Hun er 12 og snart 13. Hvad skal jeg gøre???!!!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver om råd til din veninde. Det er det rigtige at gøre, som en start til at hjælpe din veninde.

Først vil jeg sige, at din veninde er heldig at have dig som veninde. Jeg bliver helt varm i hjertet, når jeg læser dit brev og den omsorg, du har for din veninde.

Jeg tror, du har ret i, at din veninde ikke tør bede om hjælp. Det er der rigtig mange, som har det svært hjemme, der også har svært ved det. Men din veninde skal have hjælp. Det er helt rigtigt. Det er ikke i orden at hun lever på den måde, med vold og vilde armbevægelser. Det er de voksnes ansvar at passe på deres børn på en tryg måde, og det lyder det ikke til at din venindes forældre kan lige nu.

Der skal også voksne til at hjælpe din veninde og hendes familie. Kunne du snakke med dine forældre? Din kan også snakke med kommunen om, at din veninde ikke har det godt. I kunne også snakke med en god lærer på skolen? Skolen har pligt at hjælpe din veninde, hvis de ved, at din veninde ikke har det godt derhjemme. Din venindes familie vil, så få den hjælp, der skal til.

En anden mulighed er også at du og din veninde ringer eller skriver ind til os på 116111, så kan vi snakke om den hjælp vi også give din veninde. Det kan være en voksen fra BørneTelefonen, en bisidder, der hjælper din veninde med at få hjælp. Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen  Det kan du jo tænke over. Og spørge din veninde om, I skal ringe eller skrive sammen til BørneTelefonen

Jeg kan godt forstå, du gerne vil hjælpe. Det gør du også ved at skrive til os. Men der skal mere hjælp til, og så kan du være den, der støtter din veninde. Det kan også være hårdt at være veninde med en, der ikke har det godt. Så jeg tænker, at det er vigtigt, at du også passer på dig selv og snakker med dine forældre om dine tanker, og hvad du oplever.

Jeg ved godt, at det er de første skridt som er svære, når man skal tage hul på sådanne snakke, men du har allerede taget det første skridt, så hold fast i dit mod.

Hvis alt er for meget for din veninde lige nu, kan hun også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, som er et annonyt nummer, hvor der sidder voksne klar til at hjælpe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)